TIDLIG KRØKES: Nesten alle norske skoler tilbyr skolemelk. Rundt 36 prosent av elevene er med på den frivillige ordningen. Nå har blogger og vegetarianer Hilde Valbjørn Hagelin klaget Tine og skolemelkordningen inn for Forbrukerombudet for å være ulovlig markedsføring mot barn. Foto: SCANPIX
TIDLIG KRØKES: Nesten alle norske skoler tilbyr skolemelk. Rundt 36 prosent av elevene er med på den frivillige ordningen. Nå har blogger og vegetarianer Hilde Valbjørn Hagelin klaget Tine og skolemelkordningen inn for Forbrukerombudet for å være ulovlig markedsføring mot barn. Foto: SCANPIXVis mer

Har klaget Tines skolemelkordning inn for forbrukerombudet

Klageren mener Tines skolemelkordning er ulovlig markedsføring mot barn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er blogger og vegetarianer Hilde Valbjørn Hagelin som har klaget inn Tine for Forbrukerombudet.

I klagen, som ble sendt tidligere i februar, viser Hagelin til at «Tines overårdnede formål med skolemelkordningen er å rekruttere barn til melkedrikking».

Hun viser til dokumentene «Evaluering av skolemelkordningen» og «Innspill til et mandat for evaluering av skolemelkordningen». Der går det ifølge klagen fram at:

• Hovedformålet med skolemelkordningen er at den skal bidra til en positiv holdning til melk blant barn og unge.
• At skolemelk er bra for rekruttering til videre melkedrikking.
• At forbruket av melk er fallende, og at skolemelk er et viktig virkemiddel for å bremse trenden.
• At skolemelken er viktig for å opprettholde volumet blant fremtidige melkedrikkere.

«Det framgår med tydelighet at Tine og Melk.no har en bevisst strategi om å rekruttere unge melkedrikkere gjennom skolemelkordningen (...) Derfor ønsker Tine å satse videre på virkemidler som i all hovedsak er ment å påvirke barn», skriver Hagelin, og mener at Tines virksomhet rammes av markedsføringslovens kapittel 4, som dreier seg om markedsføring rettet mot barn.

Behandler ikke klagen Forbrukerombudet har fått inn klagen, men sier at de ikke vil behandle den.

- Det stemmer at vi har fått en omfattende klage, vi har fått en jurist til å se på det nå ganske fort. Vi kommer ikke til å behandle saken, sier forbrukerombud Gry Nergård til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Grunnen er at Forbrukerombudet for noen år tilbake hadde en større gjennomgang av flere typer kommersiell virksomhet rettet mot skolebarn.

- Dette ble diskutert i forbindelse med reklamemateriell på skolen for noen år siden. Vi har holdt oss et stykke unna, og ikke grepet inn i kommeriell virksomhet i skolene. Det er opp til skolens ledelse og skoleeierne, blant annet kommunene, å vurdere dette, sier Nergård.

Tine er kjent med at det har kommet en klage, men har foreløpig ikke satt seg inn i den.

- Vi registrerer at det er kommet en klage, og vi kommer med en uttalelse når våre jurister har fått sett på det, sier Øystein Syrstad, pressevakt i Tine.

Q vil være med Skolemelkordningen, slik den fungerer i dag, møter skyts ogå fra annet hold: Q-meieriene, som er lillebror på meierimarkedet, med en andel på rundt 20 prosent, mener skolemelkordningen burde organiseres anderledes.

- Vi vil ha samme system som i Danmark, og vil at portalen for skolemelk blir lagt inn til opplysningskontoret for meieriprodukter. Da kan aktørene som vil være med selv velge leverandør, sier Bent Myrdahl i Q-meieriene til Dagbladet.

- Hvis vi får felles distribusjon kan vi bli et alternativ sammen med Tine, sier Myrdahl.

Rundt 36 prosent av norske skolebarn er med på skolemelkordningen.

Ifølge Myrdahl er skolemelkmarkedet, som omfatter nesten alle norske skoler, på rundt 17 millioner liter melk årlig, og har en omsetning på rundt 300 millioner kroner.

Myrdal sier at Q-meieriene har kommet med sine forslag i en høring om skolemelkordningen som ble sendt ut av Landbruksdirektoratet i høst.