Den russiske nordflåten på vei sørover:

Har med slepebåt i tilfelle motorstopp

Stor ståhei rundt Putins rustne sjøløver. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
TIL SYRIA: «Admiral Kuznetsov», Russlands eneste hangarskip, og «Peter den store», verdens største kampskip, er på vei til Syria. På veien skaper de bekymring - og forbløffelse. For den russiske flåten er verken moderne eller imponerende. Bilder fra Forsvaret Vis mer

(Dagbladet): Den siste drøye uken har russiske krigsskip på vei sørover langs Norskekysten skapt store overskrifter verden over.

At Russlands to største krigsskip, hangarskipet «Admiral Kuznetsov» og slagkrysseren «Peter den Store», seiler sørover mot Middelhavet og Syria, skaper bekymring.

MYE RØYK: «Admiral Kuznetsov» er Russlands eneste hangarskip. Hun bærer preg av de enorme omveltningene og omstillingene det russiske forsvaret har vært gjennom siden Sovjetunionens oppløsning. Her utenfor Andøya i forrige uke. Foto: Forsvaret.
MYE RØYK: «Admiral Kuznetsov» er Russlands eneste hangarskip. Hun bærer preg av de enorme omveltningene og omstillingene det russiske forsvaret har vært gjennom siden Sovjetunionens oppløsning. Her utenfor Andøya i forrige uke. Foto: Forsvaret. Vis mer

Mens «Admiral Kuznetsov» er Russlands eneste hangarskip, er «Peter den Store» den russiske flåtens suverene flaggskip og verdens største rene krigsskip (en betegnelse som utelater hangarskip og amfibiske landingsskip).

Etter å ha seilt forbi Andøya og Norskekysten, fortsatte den russiske hangarskipgruppen gjennom den Engelske kanal nå i helgen.

Siste nytt er at gruppen passerte Gibraltarstredet i dag morges, med kurs mot det østre Middelhavet og ti andre russiske marinefartøy som allerede ligger der.

Rustne sjøløver

Utenom «Peter den Store», eskorteres det russiske hangarskipet av ubåtjagerne «Severomorsk» og «Vice Admiral Kulakov».

I tillegg følger noen støttefartøy, inkludert en havgående taubåt som har høy beredskap i tilfelle hangarskipet skulle få trøbbel med fremdriften underveis.

Det er nemlig ikke så usannsynlig at den tilsynelatende slagkraftige flåten støter på tekniske problemer. Bak malingen skjuler det seg konstruksjonsfeil, utdatert teknologi, rust og vedlikeholdsproblemer som har vedvart siden Sovjetunionens tid - da skipene ble bestilt og bygget.

Et tegn på alder og forfall er den sorte røyken som velter ut av pipa til «Admiral Kuznetsov». Den står i kontrast til moderne krigsskip, som ikke lar seg avsløre av røyk i horisonten. Den har hatt store problemer med dampturbinene om bord. I tillegg skal halvparten av skipets toaletter være tette.

Den voldsomme oppmerksomheten og bekymringen flåten skalper i vestlige kretser skyldes først og fremst det politiske klimaet flåten seiler i, mer en flåtens slagkraft og tilstand.

«Hangar-krysser»

«Admiral Kuznetsov» skulle egentlig hete «Riga» da hun ble bestilt i 1981. Da hun ble sjøsatt fire år senere het hun «Leonid Bresjnev». Så ble navnet byttet til «Tbilisi» under sjøtestene, før navnet ble endret til «Flåteadmiral N.G. Kuznetsov av Sovjetunionen» da hun ble satt i aktiv flåtetjeneste første juledag 1990.

KAMPFLY: «Admiral Kuznetsov» bærer med seg kampfly av typen Sukhoi Su-33. De er spesialtilpasset hangarskipoperasjoner, og kom i operativ drift i 1995. Her øver de utenfor Norskekysten i forbindelse med passeringen forrige uke. Foto: Forsvaret.      
KAMPFLY: «Admiral Kuznetsov» bærer med seg kampfly av typen Sukhoi Su-33. De er spesialtilpasset hangarskipoperasjoner, og kom i operativ drift i 1995. Her øver de utenfor Norskekysten i forbindelse med passeringen forrige uke. Foto: Forsvaret.       Vis mer

Hun fikk imidlertid ingen fly før i 1993, og var først i full operativ drift i 1995. Siden da har hun vært inn og ut av verftene med ulike tekniske feil, reparasjoner og vedlikehold. Det har vært trøbbel med alt fra dampturbinene til rørleggingen om bord. På grunn av kostnadene har hun ligget i havn, gjerne i opptil to år av gangen, uten å bli brukt.

Derfor hører det med sjeldenhetene at «Admiral Kuznetsov» sendes på langturer, slik den er på i dag. Sist var i 2014, da hun gjestet Kypros, og i 2012 da hun gjestet Tartus i Syria.

I 2007 skapte hun furore i Nordsjøen da russerne øvde på flyoperasjoner like ved norske oljeinstallasjoner. I 2009 ble det nye overskrifter da russerne sølte 522 tonn drivstoff ut i havet da de etterfylte drivstoff på hangarskipet utenfor Irland.

«Admiral Kuznetsov» er ikke et tradisjonelt hangarskip i vestlig forstand, men betegnes mer som en blanding mellom hangarskip og krysser fordi den er utstyrt med langtrekkende kryssermissiler. Den er også mindre enn amerikanske hangarskip.

Flåten den seiler med er knapt sammenlignbar med slagkraften til en amerikansk hangarskipgruppe. Den er mindre, eldre og i varierende stand. Selv om det er blant det beste Russland har.

Skapte atomskrekk

FLAGGSKIP: Slagkrysseren «Peter den Store» er selveste flaggskipet til den russiske nordflåten. Her avbildet av et norsk Orion-overvåkingsfly nær Andøya i forrige uke. 
FLAGGSKIP: Slagkrysseren «Peter den Store» er selveste flaggskipet til den russiske nordflåten. Her avbildet av et norsk Orion-overvåkingsfly nær Andøya i forrige uke.  Vis mer

Slagkrysseren «Peter den Store» het opprinnelig «Yuri Andropov» etter den tidligere sovjetlederen, men tok 12 år å ferdigstille på grunn av Sovjetunionens fall. Da den endelig var kampklar i 1998 gikk den inn som flaggskip i den russiske nordflåten.

«Peter den Store» er den siste av fire atomdrevne slagkryssere i Kirov-klassen, designet og påbegynt tidlig på 70-tallet, og den eneste Russland har hatt råd til å holde i nogen lunde operativ drift.

Mens søsterskipet «Kirov» gikk i opplag allerede i 1990, gikk «Admiral Lazarev» og «Admiral Nakhimov» i opplag i 1999. De to første er nå i så dårlig stand at må hugges opp. Det russiske sjøforsvaret har fortsatt håp om å berge «Admiral Nakhimov», og har satt i gang et oppgraderingsprogram i håp om å få henne sjødyktig igjen.

«Peter den Store» unngikk såvidt den samme skjebnen, men skapte likevel store overskrifter i 2004 da den russiske flåtesjefen slo atomalarm på grunn av lugarslusk og dårlig vedlikehold om bord.

De siste to årene har hun ligget til havn i Severomorsk før hun for et par uker siden stakk til sjøs og innledet øvelser i Barentshavet før seilasen sørover sammen med «Admiral Kuznetsov».

18 år på verksted

Ubåtjageren «Viseadmiral Kulakov» så aktiv tjeneste allerede i 1982, og ble satt på verksted da Sovjetunionen ble oppløst i 1991. Der ble hun stående i 18 lange år før i 2010 ble satt i aktiv tjeneste igjen som del av den russiske nordflåten.

DAMPER AV GÅRDE: Det er en gammel og sliten flåte som damper mot Middelhavet i disse dager. Foto: Forsvaret
DAMPER AV GÅRDE: Det er en gammel og sliten flåte som damper mot Middelhavet i disse dager. Foto: Forsvaret Vis mer

I 2012 eskorterte den handelsfartøy gjennom piratfarvannet rundt Adenbukta, og ledet et russisk flåtebesøk til Syria, Storbritannia og Irland.

Søsterskipet «Severomorsk» er av samme type, men har stått i aktiv tjeneste for Sovjetunionen og Russland helt siden sjøsettingen i desember 1985. Den er derfor i langt dårligere stand. Fire av deres 12 søsken har allerede havnet på de overfylte militære skipskirkegårdene til den russiske flåten.

Kilder: Dagbladet, Forsvarets operative hovedkvarter (FOH), Wikipedia, The Telegraph, Jane's, Moscow Times, The Wall Street Journal.

18 ÅR PÅ VERKSTED: Ubåtjageren «Viseadmiral Kulakov» har stått 18 år på verksted. Her på vei sørover langs norskekysten i forrige uke. Foto: Forsvaret
18 ÅR PÅ VERKSTED: Ubåtjageren «Viseadmiral Kulakov» har stått 18 år på verksted. Her på vei sørover langs norskekysten i forrige uke. Foto: Forsvaret Vis mer