Har nådd månen, Mars og Pluto. Dette supersoniske passasjerflyet er NASAs neste mål

Millionsamarbeid med Lockheed Martin.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): De siste årene har reise i supersonisk hastighet vært forbeholdt jagerfly og romfartøy.

Derfor vakte det oppsikt da NASA natt til mandag annonserte at de ville lage et fly i stand til å bryte lydmuren, og likevel komfortabelt nok til å være velegnet som passasjerfly.

CNN skriver at den amerikanske romfartsorganisasjonen har gått inn i et samarbeid verdt 20 millioner dollar med Lockheed Martin.

Målet er å lage testfly som skal vise at det er mulig å transportere et større antall mennesker i lydens hastighet - på en miljøvennlig måte.

Skal dempe smell De to selskapene skal også jobbe med å dempe det kraftige smellet som følger med å bryte lydmuren, dette ved hjelp av teknologien «Quiet Supersonic Technology» - forkortet til «QueSST».

- Vi er sikre på at vårt firmas løsninger holder til å utføre dette oppdraget, skrev Lockheed Martin-visepresident Rob Weiss i en pressemelding som kom parallelt med NASAs egen uttalelse om flyet som skal inngå i en serie nye fly skapt av NASA, ifølge CNN.

I pressemeldingen til NASA er det ikke presisert når organisasjonens prosjekt skal ferdigstilles, men NASA legger vekt på at et viktig mål vil være å lage en mer miljøvennlig generasjon med fly.

- Dette er noe vi jobber intenst med, samtidig som vi også ser etter løsninger som skal gjøre de mer effektive. Nå er det 70 år siden lydmuren først ble brutt, og vi ønsker å ta det neste steget, sier en av NASAs toppledere, Charles Boulden, ifølge pressemeldingen.

Ønsker å bruke mindre drivstoff De nye flyene til NASA kommer, ifølge organisasjonen selv, til å være omtrent halvparten så store som dagens gjennomsnittlige passasjerfly.

De kommer også til å bli styrt av menneskelige piloter.

- Disse flyene er endel av våre tiårsmål for å begrense bruk av drivstoff, samt å dempe lydstøy knyttet til flytrafikk, står det i NASA-uttalelsen.

Ikke første forsøk Med det går de løs på et vanskelig mål. Forurensning fra fly har lenge vært en pådriver for global oppvarming, og står for rundt 1,5 prosen av menneskers klimautslipp, ifølge nettstedet Wired.

Dermed kan forskningen til NASA og Lockheed Martin, dersom de lykkes, være med på å hjelpe verden til å nå klimamålene som ble satt ved klimamøtet i Paris 2015.

Det er imidlertid ikke første gang forskere har forsøkt å gjøre suksess med passasjerfly i lydens hastighet tilgjengelig for allmenheten.

Både British Airways og Air France sluttet med dette i 2003. Dette etter at de slet finansielt etter en ulykke som tok livet av 113 mennesker i Paris i 2000, skriver CNN.