SKJÆRER VRAKDEL:  En etterforsker fra NTSB (National Transportation and Safety Board) skjærer ut området rundt hullet i skroget på Boeing 737-300-flyet som måtte nødlande på en militærbase i Yuma i Arizona. FOTO: THE YUMA DAILY/AP/SCANPIX.
SKJÆRER VRAKDEL: En etterforsker fra NTSB (National Transportation and Safety Board) skjærer ut området rundt hullet i skroget på Boeing 737-300-flyet som måtte nødlande på en militærbase i Yuma i Arizona. FOTO: THE YUMA DAILY/AP/SCANPIX.Vis mer

Har oppdaget sprekker i flere Boeing-fly

Skader som ikke skulle være farlig, oppdaget i USA. Boeing 737-300 måtte nødlande med hull i taket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Inspektører fra den amerikanske flyhavarikommisjonen NTSB (National Transportation Safety Board) har funnet mistenkelige sprekker i ytterligere tre Boeing 737-300-fly til det amerikanske flyselskapet Southwest Airlines.

Ifølge Boeing-fabrikkens egen hjemmeside, ble første Boeing 737-300 levert i 1984 til nettopp Southwest Airlines. Fortsatt er over 900 slike fly i drift kloden over selv om den siste nybygde modellen av 737-300 ble levert i 1999 til Air New Zealand.

Det var en slik, 15 år gammel Boeing-maskin fra samme selskap med 123 mennesker ombord som måtte nødlande under dramatiske omstendigheter på en flybase i Arizona fredag.

Drøyt 18 minutter etter avgang fra Phoenix ble et halvannen meter langt og 30 centimeter bredt hull flerret opp i flytaket rett over midt på flykroppen.

Passasjerene kunne se rett ut på himmelen i 36 000 fots høyde, og det ble tilløp til kaos ombord da alle måtte få på okygenmasker brått.

«Ny» skade Hullet i maskinen som måtte nødlande oppsto på grunn av brudd i langsgående, sammenskrudde sveiser i flykroppen.  Det er samme typer sprekker flyhavariinspektører har funnet i de tre andre Boeing-maskinene av samme modell.

Ifølge den amerikanske flyhavarikommisjonen har det ikke tidligere blitt lagt vekt på slike langsgående sveiser under sikkerhetskontroll av flyene, melder nyhetsbyrået  AP.

Flyet som nødlandet hadde tatt av og landet 39 000 ganger i løpet av 15 år, og den siste store sikkerhetssjekken var gjennomført i mars 2010 etter «boka».

931 fly over hele verden Boeing 737-300 er et av verdens mest brukte passasjerfly.

Det er 931 slik fly i trafikk verden over - 288 av dem i regi amerikanske flyselskaper. 

Forventer full sjekk Southwest Airlines har ifølge AP tatt kontakt med Boeing-fabrikken og sagt at selskapet forventer at alle slike flymodeller over hele verden kommer til å bli sjekket.

Boeing hadde ikke svart på henvendelsen søndag kveld amerikansk tid.

700 innstilte fly Alle de 79 Boeing 737-300-flyene til Soutwest Airlines er satt på bakken, og i helgen var det 600 innstilte fly i USA.

Natt til mandag amerikansk tid har Soutwest foreløpig innstilt 100 flyginger, melder CNN.

Revnet i skallet Southwest Airlines har rutinemessig byttet ut det ytterste aluminiumsskallet på alle sine 737-300-fly.

 SETT FRA KABINEN:   Slik så hullet i flyskroget ut inne fra flyet før nødlandingen på en militærbase i Arizona, fotografert av passasjereren Christine Ziegler. FOTO: AP/SCANPIX.
SETT FRA KABINEN: Slik så hullet i flyskroget ut inne fra flyet før nødlandingen på en militærbase i Arizona, fotografert av passasjereren Christine Ziegler. FOTO: AP/SCANPIX. Vis mer

Representanter for selskapet var tidlig ute etter nødlandingen med å fortelle at det trolig hadde oppstått en rift i skallet.

En av passasjerene fredag forteller til Seattle Times at hun hørte et smell, som lignet et geværskudd.

En annen passasjer sier at folk ombord umiddelbart merket at det ble oksygenmangel, og at det ble tilløp til panikk da alle skulle finne fram oksygenmasker.

Samme passasjer mener flyet brukte ca. fire minutter på å komme ned fra 36 000 til 10 000 fot høyde

 VRAKDELEN:  Inspektører fra den amerikanske flyhavarikommisjonen har pakket inn og bærer bort rammet rundt det 150 ganger 30 centimeter store hullet i flyet som måtte nødlande i Arizona fredag. FOTO: CRAIG FRY, THE YUMA DAILY/AP/SCANPIX.
VRAKDELEN: Inspektører fra den amerikanske flyhavarikommisjonen har pakket inn og bærer bort rammet rundt det 150 ganger 30 centimeter store hullet i flyet som måtte nødlande i Arizona fredag. FOTO: CRAIG FRY, THE YUMA DAILY/AP/SCANPIX. Vis mer