Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Har Reitan stjålet navnet vårt?

Kort tid etter at de selv ble avvist av Reitangruppen med konseptet «Go!», lanserte kiosk og kolonialgiganten reisebyrå med samme navn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Nå lurer de tre gründerne om kolonialmilliardæren Odd Reitan og Reitan servicehandel har stjålet merkenavnet deres når de nå skal selge flybilletter i kiosken.

Reitangruppen og SAS skal tilby flyreiser på Narvesen, 7Eleven og etterhvert også Rema 1000 og bensinstasjonene fra 2007. Selskapet skal hete «GO».

Mistenker tyveri

I juni avviste Reitan og co. samarbeidstilbudet fra de tre trondhjemsgründerne Knut Nielsen, Kjell Rune Kokås og Lars Ellevog.

De ville ha Reitangruppen med på sitt konsept «Go!» - et næringsrikt frokostmåltid i sjokoladeplate-format som kunne selges via Narvesen og alle de andre Reitan-kioskene.

- Vi mistenker dem rett og slett for å ha stjålet konseptnavnet vårt. At de kanskje satt og diskuterte navneforslag på reisebyrået sitt da vi dukket opp med vårt tilbud, sier Kjell Rune Kokås til Dagbladet.no.

Satset sparepengene

De tre guttene har satset sparepengene og tatt opp lån på utviklingen av kostholdsproduktet «Go!» - en næringsrik frokosterstatning for «vanlige folk».

MISTENKER: Kjell Rune Kokås, Knut Nielsen og Lars Ellevog mistenker Reitangruppen for å ha tatt merkenavnet de selv har utviklet til et frokosttiskudd. Foto: Kristoffer Egeberg
MISTENKER: Kjell Rune Kokås, Knut Nielsen og Lars Ellevog mistenker Reitangruppen for å ha tatt merkenavnet de selv har utviklet til et frokosttiskudd. Foto: Kristoffer Egeberg Vis mer

Hovedproduktet - frokostblanding i pulverform - planlegger de å selge via egne salgskanaler. Men plateversjonen håpet de å få Reitan med på.

- Det var rett og slett et frieri til Reitangruppen. At de ga et negativt svar er greit nok. Men da de like etterpå etablerte sitt eget reiseselskap under samme navn, lurer vi på om de rett og slett har tatt navnet, sier Knut Nielsen.

Krever forklaring

Trondhjemsgründerne har siden mars vært omtalt flere ganger i regionsavisa Adresseavisa, og mener derfor Reitan, som selv er gründer og har base i Trondheim, burde ha holdt seg for god til å bruke samme navn som tre «fattige» gründere i oppstartsfasen.

- «Go!» er merkenavnet vi har satset alt vi har for å utvikle. Logoen ble trykket i mars, og nettdomenet er opprettet. Selv om Reitans «GO» er et annet produkt, er vi engstelige - og vi fikk sjokk, sier Lars Ellevog.

De håper nå på en forklaring, selv om de frykter det er lite de kan gjøre med navnesituasjonen.

- Helt tilfeldig

Da Dagbladet kontaktet Reitangruppen, ble det satt i gang en rekke undersøkelser for å finne ut hvordan de kom frem til navnet «GO» på sitt planlagte reisebyrå.

image: - Har Reitan stjålet navnet vårt?

Magnus Reitan, kolonialmajor Odd Reitans sønn, er administrerende direktør i Reitan Servicehandel. Til Dagbladet.no bedyrer han at det er helt tilfeldig at de sammen med SAS har valgt samme navn på sitt reisebyrå som de tre gründerne har valgt til sitt frokostkonsept.

- Vi kan bevise at navnet ble valgt lenge før de tre tok kontakt med oss. Samtidig er vårt «GO» innenfor en helt annen produktkategori, så det ville uansett ikke ha vært et juridisk problem, sier Reitan til Dagbladet.no.

- Men jeg forstår at de synes dette er merkelig og at de mistenker oss for å ha stjålet navnet. Men vi har ikke det. Vi ønsker ikke å stjele andres gode ideer. Det er ikke slik vi driver forretninger, sier Magnus Reitan til Dagbladet.no.

Slik fant Reitan «GO»

I en mail redegjør Reitangruppen for hvordan de selv kom frem til navnet «GO».

  • 23. april, med videresendelse 2. mai, lanseres GO som et nytt navn av partene involvert i SAS og Reitans nye reiseselskap. Ettersender mail til SAS ved Robin Kamark, Reitan Servicehandel ved Torstein Schroeder og reiseselskapets ledere Morten Torp og Børre Berglund.
  • 12. juni 2006 fikk advokat Lill Grimstad en mail om beskrivelse av det nye selskapet GO. Oppdraget til advokat Grimstad var å sjekke om partene kunne ta varemerke på GO - om det var noen heftelser etc. Ettersender mail. (Advokat Grimstad har i etterkant igangsatt søkeprosessen og det er derfor ingen juridiske heftelser ved at det nye reiseselskapet heter GO. Dessuten er reiseselskapet og knekkebrødet i så ulike varekategorier at navnet GO uansett ikke ville være i konflikt. Derfor er det ingen som ødelegger hverandre og navnet kan bestå side om side. Ergo: Ikke noe problem. Har juridisk notat på dette)
  • Reitangruppen ved Odd Reitan fikk en henvendelse per faks fra en av sine leverandører nesten 2 måneder etter at navnet var etablert, dvs 13. juni 2006 om det nye produktet - knekkebrødet Go. Han henviste saken 16. juni til sin kategorisjef Hans Petter Andersson som takket nei til produktet, da de ikke ønsket et nytt knekkebrød av denne typen. Hverken Odd Reitan eller Hans Petter Andersson har vært involvert i prosessen rundt reise- og opplevelsesselskapet GO.
  • Ingen av de personene som er involvert i reise- og opplevelsesselskapet GO har fått høre om/ blitt presentert for konseptet knekkebrødet GO tidligere.
  • Generelt: Reitangruppen har ingen ønsker om å ta andres ideer og avviser på det sterkeste at så har skjedd i denne saken.

    - Send oss et brev


    Magnus Reitan sier til Dagbladet.no at han håper de tre gründerne og sambygdingene lykkes med sitt frokostprodukt.

    - Det ser ut som et godt og gjennomarbeidet produkt, og jeg syns ikke de skal fortvile eller bytte ut navnet, sier han.

    - Vil det si at dere ser på produktet deres på nytt? Kanskje som en frokost for de som kjøper GO-billetter?

    - Det kan jo være en idé. De kan sende et nytt brev til vår kategoriansvarlig og foreslå dette, sier Reitan til Dagbladet.no.

TILBUDT: De tre gründerne fra Trondheim tilbød Reitangruppen samarbeid om frokosttilskuddet «Go!». Derfor ble de overrasket da Reitangruppen senere lanserte reisebyrået «GO».
TILFELDIG: Administrerende direktør Magnus Reitan i Reitan Servicehandel sier navnetvalget er helt tilfeldig.