PÅ GRUINN: Containerskipet  Godafoss  gikk torsdag kveld i 20-tiden på grunn ved Håbu på Asmaløy på Hvaler utenfor Fredrikstad. Det er ikke meldt om personskade, men det er observert olje i sjøen ca 1km fra skipet. Skipet skal ha vært på vei fra Fredrikstad til Helsingborg, og losen skal ha gått fra borde like før grunnstøtingen inntraff. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix
PÅ GRUINN: Containerskipet Godafoss gikk torsdag kveld i 20-tiden på grunn ved Håbu på Asmaløy på Hvaler utenfor Fredrikstad. Det er ikke meldt om personskade, men det er observert olje i sjøen ca 1km fra skipet. Skipet skal ha vært på vei fra Fredrikstad til Helsingborg, og losen skal ha gått fra borde like før grunnstøtingen inntraff. Foto: Håkon Mosvold Larsen / ScanpixVis mer

Har ringet inn havarist med oljelenser

Kystverket har natt til fredag innringet det havarerte islandske konteinerskipet i skjærgården i Hvaler med oljelenser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skjærhalden/Oslo (NTB-André Lorentsen og Mats Rønning): Ved 6-tiden fredag morgen jobber mannskapene med å legge en ekstra lensering rundt havaristen. Sjøfartsdirektoratet gikk samtidig om bord for å sjekke skadeomfanget.

Konteinerbåten Godafoss grunnstøtte ved 20-tiden torsdag på Kvernskjær, mellom to Hvaler-øyene Asmaløy og Kirkøy midt i Ytre Hvaler nasjonalpark Det 165 meter lange og 28 meter brede konteinerskipet Godafoss gikk på grunn om lag 100 meter fra land.

Fartøyet lekker olje midtskips på begge sider. Lekkasjene kommer fra to tanker med kapasitet på 250 tonn olje hver, men det er usikkert om tankene er fulle. Bunkerstankene om bord har en kapasitet på 800 tonn.

Østfolds interkommunale utvalg mot akutt forurensning IUA Østfold har natt til fredag etablert seg på Skipstad på Asmaløy. Ved midnatt overtok Kystverket ledelsen for oljevernaksjonen, og det er nå en statlig aksjon.

Mange skip mobilisert

- Førsteprioritet var å få ringet inn havaristen med lenser. Nå må vi få prøve få ressurser inn i området. Depotstyrken i Horten er i gang med å klargjøre sitt utstyr. Dette arbeidet pågår fortløpende utover natten og morgentimene. Depotstyrken i Kristiansand er i beredskap, opplyser Kystverket.

Slepebåten BB Balder ankom havaristedet ved 23.30-tiden torsdag.

Kystverket har mobilisert KV Nornen, KV Harstad, Oljevern 03 og slepebåten BB Connector. Slepebåten er ventet framme fredag morgen klokken 8. Skipet Oljevern 03 skal være framme ved havaristen klokken 10. KV Nornen er ventet framme klokken 11, mens KV Harstad er ventet framme halvannen time senere.

Oljesøl

- Det er observert en oljestripe 2,5 nautiske mil vest/sydvest for fartøyet. På grunn av mørket er det vanskelig å skaffe total oversikt over skip og utslipp. Kystverkets overvåkingsfly vil fly over området så snart det blir lyst, opplyser Kystverket.

Skipet har natt til fredag slagside på mellom 7 og 8 grader, og det er observert olje på vannet. Oljen ser foreløpig ut til å gå til havs på grunn av vind- og strømforhold. Ifølge Kystverket ligger skipet stabilt på et skjær.

- Lukter olje

Styrmann Jim Forås på redningsskøyta Horn Flyer sier det lekker olje fra det havarerte konteinerskipet Godafoss utenfor Asmaløy på Hvaler.

- Det er ikke godt å si mye hvor mye det er snakk om, men litt oljesøl er det. Det lukter olje i området, sier Forås til NTB.

Ingen ble skadd i grunnstøtingen.

- Det er 14 personer om bord. Ingen er foreløpig evakuert, opplyser operasjonsleder Sigrun Mørkeseth i Østfold politidistrikt.

På svenskegrensen

Havaristedet er ikke langt fra grensen til Sverige. Den svenske Kustbevakningen er derfor kontaktet og anmodet om å mobilisere.

Godafoss er registrert i Antigua og Barbuda, er bygd i 1995 og har en vekt på 14.664 grosstonn. Det eies av det islandske rederiet Eimskip.

Skipet har 439 konteinere om bord. Kystverket har en viss oversikt over innholdet i disse.

- Det er et konteinerskip som kan frakte 1.500 20 fots konteinere. Det er snakk om stykkgods, blant annet byggevarer. Skipet var på vei fra Fredrikstad til Helsingborg og skulle derfra videre til Danmark, Færøyene og Island, sier daglig leder Tom Espen Svendsen ved Eimskip i Fredrikstad til NTB.