Har SAS en skrue løs?

SAS skal i helga foreta en ekstraordinær kontroll av 108 fly. De skal lete etter en løs og slitt skrue i haleroret. Amerikanske luftfartsmyndigheter krever en slik kontroll etter at et Alaska Airlines-fly styrtet i havet utenfor Los Angeles og 88 mennesker mistet livet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS hevder kontrollen ikke vil gå utover den planlagte trafikken.

Det er fly av typen MB-80, MB-90 og DC9 som skal undersøkes, og informasjonskonsulent Trine Løvberg i SAS forteller at det er en skrue i haleroret, en såkalt «Jack Screw», som skal sjekkes.

- Det er viktig å understreke at vi har fulgt alle nødvendige vedlikeholdskrav, og at kontrollen kommer etter pålegg fra amerikanske myndigheter. Vi tar sikkerheten alvorlig, og håper en slik ekstraordinær undersøkelse kan hjelpe etterforskningen etter ulykken utenfor Los Angeles, sier hun.

Flere måtte nødlande

Både American Airlines, Delta og Alaska Airlines gikk umiddelbart i gang med å sjekke sine fly da det ble gjort funn som kunne indikere skader eller slitasjefeil på høyderor-mekanismen på den havarerte MD-83-maskinen.

Etter flystyrten 31. januar har tre amerikanske rutefly i MD-80-serien måttet nødlande på grunn av problemer med høyderoret.

Etterforskerne har funnet skader på en 60 centimeter lang del av styringsstaget som får høyderoret til å bevege seg. Metallurgiske eksperter skal undersøke om skaden oppsto før eller etter at flyet styrtet.

Umulig oppgave

En flyekspert ved universitetet i Prescott i Arizona sier at skader på gjengene i staget kan ha fått høyderoret til å gjøre unormale utslag. Det blir antatt at flygerne i så fall hadde en nesten umulig oppgave med å få stabilisert maskinen.

SLITT SKRUE: Det er fly av typen MB-80, MB-90 og DC9 (bildet) som skal undersøkes.