Har solgt skrivebrett for 500 millioner

Den norske oppstartssuksessen Remarkable har på to år omsatt skrivebrett for en halv milliard. Nå skal selskapet mer enn doble antall ansatte.

MER ENN DOBLER: Det norske oppstartselskapet reMarkable har hatt en eventyrlig start. Fra venstre: kommunikasjonsdirektør Henrik Faller, leder for strategisk planlegging Kristin Jahren og leder for organisasjonsutvikling og skalering Haankon Knoph.
MER ENN DOBLER: Det norske oppstartselskapet reMarkable har hatt en eventyrlig start. Fra venstre: kommunikasjonsdirektør Henrik Faller, leder for strategisk planlegging Kristin Jahren og leder for organisasjonsutvikling og skalering Haankon Knoph.Vis mer

(Finansavisen): Norske reMarkable har opplevd en pangstart få – om noen – norske maskinvareprodukter kan skilte med. Mens resten av teknologibransjen lærer produktene å lytte, tar reMarkable teknologien tilbake til start, med et digitalt skrive- og lesebrett som gjenskaper følelsen av å skrive på papir.

– Det å skrive for hånd er mer enn bare en skriveflate. Det er en metode, og e-papir er det som kan gjengi papirfølelsen best på den digital flate, sier Henrik Faller, kommunikasjonsdirektør i reMarkable.

Den tidligere Boston Consulting Group-konsulenten Magnus Wanberg hadde ideen, og på seks år klarte gründerne i reMarkable det de hevder ingen hadde klart før dem: Å lage et digitalt e-papir skrive- og lesebrett som gjenskapte håndskrift på papir godt nok og med lav nok responstid.

På vei til én milliard i omsetning

I etterkant av lanseringen i 2017 omsatte selskapet for 170 millioner kroner bare i forhåndsbestillinger. Det første fulle driftsår endte på 178 millioner kroner med et positivt driftsresultat. I fjor økte omsetningen til 218 millioner, med et negativt resultat før skatt på 16 millioner.

Status første halvår ut i 2019 er en total omsetning frem til i dag på en halv milliard kroner.

– Vi har sammenlignet våre første år med andre suksesser, som Fitbit og Gopro, men finner hverken norske eller internasjonale selskaper som har gjort det så godt som oss uten å ha vært backet av betydelig risikokapital, sier Haakon Knoph, leder for organisasjonsutvikling og skalering.

Skal bli 200 ansatte

Selskapet har frem til i dag solgt mer enn 100.000 enheter. Planen nå er å gire opp den internasjonale satsingen, og til det trengs det flere folk. Selskapet er på kort tid gått fra åtte ansatte til 80, og nå er neste målet å passere 200 ansatte innen 2021.

– Det jobbes mye med rekruttering, og flere ledende ansatte kommet fra BCG, PwC og andre konsulenthus. I tillegg har vi ansatt utviklere fra blant annet DataRespons, Get og andre mer spesifikke fagområder. Planen er å vokse med én person i uken de neste to årene, sier Kristin Jahren, leder for strategisk planlegging i selskapet til Finansavisen.

For å møte veksten skal selskapet hente 100 millioner kroner i en nærstående emisjon. Lederne holder kortene tett til brystet om hvem de potensielle investorene er, men sier de vurderer både utenlandsk risikokapital og norske investorer.

I fjor sa Wanberg, som eier 37 prosent av aksjene i selskapet, til Finansavisen at de var i samtaler om kapitalinnsprøytninger på 300-400 millioner fra amerikanske risikokapitalfond, men takket da nei. Blant annet fordi de ikke ønsket å flytte selskapet til USA.

På spørsmål om hva selskapet tenker om å drifte et teknologiselskap fra Norge, trekkes det frem at spesielt arbeidsmarkedet hjemme er til selskapets fordel.

– Utfordringen er at vi er lengre fra hovedmarkedet vårt, som er USA og hvor 50 prosent av enhetene selges. Men tilgangen på kompetanse i Norge er god, og det er rimeligere enn for eksempel i Silcon Valley, sier Faller til Finansavisen.

Foreløpig selges Remarkable primært gjennom egen nettside og på Amazon. Selskapet snuser samtidig på muligheten for å komme ut i butikk.

– Vi har pirket borti noe stort. Nå selger vi i 40 land, og planen er å utvide i nye salgskanaler og gjøre det enklere for forbrukere over hele verden å kjøpe våre produkter.