Har sommeren på å redde regjeringen

En kvart million velgere har vendt Erna Solberg og regjeringspartiene ryggen de siste ti månedene. Nå må hun tilfredsstille Frp uten å tråkke Venstre og KrF på tærne.

MÅ LEVERE: Statsminister Erna Solberg må sørge for at Frp-grasrota blir tilfredsstilt - samtidig som Venstre og KrF beholder gjennomslag i sine hjertesaker. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
MÅ LEVERE: Statsminister Erna Solberg må sørge for at Frp-grasrota blir tilfredsstilt - samtidig som Venstre og KrF beholder gjennomslag i sine hjertesaker. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpixVis mer

- Selvsagt er det en reell situasjon at vi må ut av regjering hvis det regjeringen legger på bordet etter sommeren ikke er godt nok, sier Frp-profil og tidligere justisminister Per-Willy Amundsen.

Han viser til kravene fra Frp's landsstyre om å stoppe nye bypakker, kutte i eksisterende bypakker samt endre nullvekstmålet og slette bompengegjeld.

I august forventer opprørerne i Frp et svar fra statsministeren. Men Erna Solbergs problem er at flere av Frp-kravene berører regjeringsplattformen og tråkker langt innpå Venstres hjertesaker som klima og miljø.

Bitende kulde

I dag oppsummerer statsministeren det siste dramatiske halvåret på en pressekonferanse i regjeringens representasjonsbolig. Halvåret startet i bitende kulde på Gardermoen, der KrF sa ja til å gå inn i regjering. Avslutningen handler om et bompengeopprør som ikke lenger er gryende, men står i full blomst.

Siden Knut Arild Hareide åpnet maktkampen i Kristelig Folkeparti har de fire nåværende regjeringspartiene mistet til sammen 250 000 - én av fem - velgere og gått fra 47 prosents oppslutning i september til 38,6 i juni på snittet av målingene, ifølge Pollofpolls.no.

I samme periode har trioen Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV gått fra 43,7 prosent - altså bak de fire regjeringspartiene - til 46,3 prosent.

- Vi har ikke vært gode nok på å selge vår egen politikk. Vi har brukt litt mye tid på å komme i gang som regjering, forklarte Erna Solberg til Dagbladet i helga, og sa at det er blitt «gått mange runder på gamle saker», for å sikre at alle fire partiene kan stille seg bak dem.

Ville stemme imot

Det har så langt lykkes å roe ned Frp-opprøret. Siv Jensen sto i etterkant av landsstyremøtet, med en stum Sylvi Listhaug ved sin side, beinhardt på at Frp er et ansvarlig parti og ville stemme for det partiet er blitt enige om i regjeringsplattformen.

Samtidig slo hun fast at nå var tid for å forhandle. På Stortinget fortsatte murringen i Frp's korridorer. Bompengepartiets vekst hadde gitt partiets representanter høye skuldrer.

To dager før tre store veiprosjekter skulle voteres over onsdag 19. juni ønsket flere Frp-representanter frihet til å stemme imot regjeringens forslag. I en e-post-utveksling i stortingsgruppen ble disse synspunktene luftet.

Men etter at parlamentarisk leder Hans Andreas Limi advarte mot å bryte ut, opptrådte Frp-gruppa enhetlig i stortingssalen. Carl I. Hagen og Christian Tybring-Gjedde valgte å holde seg borte fra avstemningen.

- Prekær

Frp's bompengegeneral Frank Sve betegner situasjonen både for privatbilister og næringslivet som prekær.

- Nå koster det meg 1000 kr å kjøre tur/retur Ålesund-Oslo. Vi har kapital til å bygge landet, folk forstår ikke at det skal veltes over på bilistene, sier Frp's fylkesleder i Møre og Romsdal.

Sves regnestykke baserer seg på en reiserute via Hamar - uten bombrikke - og med ferje fra Stranda til Liabygda. Det går an å velge en billigere rute, men Sves poeng er at næringslivet i særlig grad påføres store ekstrakostnader.

- Nå påføres næringslivet så formidable kostnader til ferje og bompenger at det slår enormt negativt ut i konkurranse med utlandet. Hvorfor skal fiskerinæringen på Vestlandet betale for gang- og sykkelveiene i Oslo for å få laksen ut av landet? Regjeringen må begynne med å fjerne bommene på noen av de store veiene, sier han.

Ny bompakke

I går ble den nye bymiljøpakken og 7,5 milliarder i bompenger i Trondheim underskrevet og feiret av kulturminister og Venstre-leder Trine Skei Grande og kommunalminister Monica Mæland fra Høyre.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) var selv ikke til stede for å markere nok en bypakke som Frp egentlig er imot. Begrunnelsen for fraværet var «kalenderhensyn», i stedet for Dale kom statssekretær Anders Werp - fra Høyre.

- Bymiljøavtalene har vært en suksess, sa Grande til NTB på vei til Trondheim.

- Kan bli vinnersak

Sigbjørn Aanes var Erna Solbergs nærmeste medarbeider fra 2013 til 2017 og er nå partner i Frist House. Han tror ingen i regjeringen undervurderer dramatikken i det som skjer blant velgerne - og floken Erna må løse i løpet av sommermånedene.

- Man skal ta det alvorlig når det er så store utslag blant velgere. Når så mange mener at bompengebelastningen er for høy, er det alvorlig. Kampen mot bompenger er en del av Frp's DNA, derfor er det ekstra vanskelig for dem, sier Aanes.

Han tror likevel at «høyrepartiene» kan snu opprøret til en vinnersak.

- På kort sikt er bompengedebatten krevende, men på lang sikt gir den veldige muligheter. Vi opplever at velgerne har sagt fra om en grense på skatt og avgift - og at kostnadene må ned. Hvis høyresiden klarer å få dette til å bli en generell debatt om skatte- og avgiftsnivået, har man kjempemuligheter.

Delseire

Et Frp-gjennomslag kom allerede i revidert nasjonalbudsjett der prinsippet om at lavere kostnader i prosjekter utført av Nye veier framover skal komme bilistene til gode gjennom lavere bompenger.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) framholder også at bompengefinansierte motorveier der sideveiene er gratis å kjøre på, gjør det langt mer spiselig å akseptere at bilistene må betale.

Når både KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad og Venstre-leder Trine Skei Grande er krystallklare på at Granavolden-plattformen ligger fast, vil det store slaget stå om pengene på budsjettkonferansen i august.