KAMPVOGNER: Systemer levert av forsvarsteknologibedriften Vinghøg på Nøtterøy. Foto: Vinghøg.
KAMPVOGNER: Systemer levert av forsvarsteknologibedriften Vinghøg på Nøtterøy. Foto: Vinghøg.Vis mer

Har tapt en halv milliard på kampvogner

Oppgradering av hærens CV90-kampvogner er blitt dyrt for tyskeide Vinghøg i Vestfold.

(Finansavisen): I Norge har Vinghøg 110 ansatte, og arbeider ifølge bedriftens egne nettsider tett med forsvaret både i Norge og Sverige for å «utvikle kapasiteter for dagens og fremtidens behov».

Selskapet vært én av flere leverandører til oppgradering av hærens CV90-kampvogner, som både Telemarkbataljonen og Panserbataljonen er utstyrt med.

– Kontrakter har dratt ut

Norge har hatt de svenske CV90-vognene siden 1994, og kontrakten om modernisering av 103 gamle og innkjøp av syv kampvogner nye ble inngått i juni 2012, ifølge Finansavisen.

Prosjektet har en kostnadsramme på 10 milliarder kroner, men kontraktene med det norske forsvaret har imidlertid gitt blodrøde tall i Vinghøgs regnskaper. Selskapet har hatt fem på år med underskudd. Siden 2013 er tapene kommet opp i 474 millioner kroner.

- Vi har hatt store kontrakter, men de har dratt mye lengre ut i tid enn vi trodde, og det har utløst kostnader internt. Det positive er at vi nå har nådd et brytningspunkt, sier programdirektør ved Vinghøg Thomas B. Nielsen til Finansavisen.

- Hva er gått galt?

- Det kan jeg ikke gå i detaljer på, annet enn å si at det har mange årsaker, og at ansvaret ikke kan fordeles sort-hvitt.

- Eieren støttes oss

- Hvordan ser de nærmeste to-tre årene ut, økonomisk sett?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Eieren støtter oss, og Rheinmetall har en klar forståelse av at syklusene er veldig lange i forsvarssektoren, og at ting går opp og ned, sier Vinghøg-sjef Jan Eirik Finseth til Finansavisen.

- Det internasjonale markedet er viktig for Vinghøg. I gjennomsnitt kommer 30 prosent av omsetningen fra Norge og Sverige, mens 70 prosent er eksport. Viktigst er Nato-markedet. Tyskland øker forsvarsbudsjettene. Polen og Baltikum er markedet som kan komme fremover, sier Finseth til Finansavisen.

I Norge vil nye ubåter være det store materiellinnkjøpet Forsvaret foretar seg de kommende årene. Finseth regner med at det vil utløse gjenkjøp, og bekrefter at selskapet jobber konkret med å få kontrakter med tysk forsvarsindustri.

- Vi jobber både mot norske myndigheter og den antatte leverandøren, ThyssenKrupp. Så langt ser kontakten veldig positiv ut, men det vil ikke ha effekt før i 2021-2022, sier Finseth til Finansavisen.

Andre økonominyheter:

Her er Gros skatt til Norge!
Frykter boligprisfall på 20 prosent