Tjener fett:  Lars Amundsen har hatt et overskudd på 55 millioner kroner i Solsiden de siste ti årene. Foto: Jørgen Hyvang/FA
Tjener fett: Lars Amundsen har hatt et overskudd på 55 millioner kroner i Solsiden de siste ti årene. Foto: Jørgen Hyvang/FAVis mer

Har tjent 55 millioner på Solsiden

Lars Amundsen på Solsiden Restaurant vil ha 20 prosent margin. - Alt annet er nederlag, sier han.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Eier av Solsiden Restaurant, Lars Amundsen, tok med seg flere lærdommer fra tiden i USA. En av de viktigste var krav om lønnsomhet.

- Du må ha en resultatgrad på 20 prosent. Hver gang jeg ikke klarer det, tar jeg som et nederlag, sier Amundsen til Finansavisen.

I dag åpner han restauranten sin på Akershusstranda for 22. år på rad. Ser vi bort fra åpningsåret, er det kun to ganger han ikke har klart å nå resultatmålet.

- I 2012 endte marginen opp på 17 prosent og i fjor klarte vi bare 19 prosent, sier restauratøren til Finansavisen.

- Nå er det bare å brette opp ermene. Jeg investerer mer og oppgraderer, sier Amundsen, som ikke ser ut til å legge seg ned for å dø på grunn av nederlagene
Ser det som tap I fjor falt omsetningen noe tilbake og driftsresultatet endte på 5,3 millioner, en nedgang på 35 prosent. Amundsen skulle like fullt ha til salt i grøten. De siste ti årene har det samlede overskuddet beløpt seg til 55 millioner kroner.

- Folk sier at jeg må være fornøyd, men jeg ser det som et tap på 1,8 millioner kroner, sier Amundsen til Finansavisen.

Solsiden har en sesong som strekker seg fra 2. mai til 12. september, og det er skalldyr og sjømat som er satsingen. Signaturretten Skalldyrplateu, en tallerken med alt fra hummer, sjøkreps, østers og kamskjell, står for nesten 50 prosent av matomsetningen.

- I fjor solgte vi 14.000 skalldyrplateu.

Amundsen legger ifølge Finansavisen på 10 kroner hvert år for å holde tritt med inflasjonen, og i år er prisen satt til 705 kroner for retten.

Flere nyheter Norsk selskap ser hva du gjør når du ikke er på nett Utelivsbaroner lanserer norsk whisky
- Gründerskap er beinhardt