150 OMKOM: 150 personer døde da et Germanwings-fly styrtet i de franske alpene tirsdag i forrige uke. Foto: Reuters / NTB Scanpix
150 OMKOM: 150 personer døde da et Germanwings-fly styrtet i de franske alpene tirsdag i forrige uke. Foto: Reuters / NTB ScanpixVis mer

Har undersøkt 2854 kropppsdeler blant vrakrestene

Flyregistrator funnet og 150 ulike DNA-profiler identifisert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det har i dag kommet flere nye opplysninger om flystyrten i de franske Alpene i forrige uke, som tok 150 liv.

Dødspilot Andreas Lubitz (28) skal ha undersøkt selvmordsmetoder og hvordan cockpitørene fungerer. Ifølge nyhetsbyrået Associated Press var dette noe Lubitz gjorde de siste dagene før han styrtet Germanwings-flyet i Alpene.

Tidligere i dag ble også den andre svarte boksen, som inneholder flyregistratoren, funnet. Den skal være hardt skadet, men etterforskere har likevel tro på at de skal klare å hente ut informasjon fra registratoren.

Franske myndigheter bekreftet dette på en pressekonferanse i kveld, og opplyste også at de nå har identifisert 150 DNA-profiler på ulykkesstedet.

Underveis i arbeidet med å identifisere de 150 DNA-profilene, opplyser den franske påtalemyndigheten at de har undersøkt 2854 kroppsdeler fra de 150 omkomne.

Myndighetene kommer også til å undersøke 40 «svært ødelagte» mobiltelefoner, som er funnet blant vrakrestene. Kanskje kan disse kaste nytt lys over dramaet i flyet.

Låste kapteinen ute Ifølge påtalemyndigheten i Düsseldorf skal Lubitz både ha søkt etter medisinsk behandling på nettet - samt selvmordsmetoder.  

- I tillegg skal han i løpet av én dag ha brukt søkeord som involverer cockpitdører og deres sikkerhetsmetoder, sier aktoratets talsmann Ralf Herrenbrueck i en uttalelse.

Det ble tidlig kjent at styrmann Lubitz var den eneste som befant seg i cockpiten da flyet traff fjellene i Alpene tirsdag forrige uke. Kapteinen, som omtales som Patrick S, var låst ute.

Flight 4U9525 fra Barcelona til Dusseldorf var opprinnelig forsinket i 26 minutter - men tok av klokka 10.01 med 150 personer ombord. Alle om bord omkom.

To dager etter ble det klart at flystyrten ikke var noen ulykke. Da lydopptakene fra cockpit ble analysert, viste det seg at styrmannen Lubitz hadde stengt kapteinen ute fra cockpit. Deretter koblet han om autopiloten, slik at flyet krasjet.

Viktig funn Den «svarte boksen» er i virkeligheten oransje, og det finnes to av dem i alle fly. De er enten rektangulære eller runde i formen. Samlebetegnelsen er ferdsskrivere, men enkeltvis kalles de flygeregistrator og taleregistrator. 

En av boksene ble funnet onsdag i forrige uke, og den inneholdt taleregistratoren. Det var denne som avslørte at andrepiloten bevisst styrtet flyet. Letemannskap har siden det første funnet lett etter boks nummer to på ulykkesstedet i de franske Alpene.

Nå er altså boks nummer to funnet, og den skal inneholde flyregistratoren.

Flyregistratoren registrerer flyets instrumenter på ethvert tidspunkt under flyvningen, og vil trolig kunne avsløre ny og viktig informasjon om den skjebnesvangre ulykken.

STYRTET FLYET: Dødspiloten Andreas Lubitz låste kapteinen ute av cockpiten, og styrtet flyet. Foto: AFP / NTB Scanpix
STYRTET FLYET: Dødspiloten Andreas Lubitz låste kapteinen ute av cockpiten, og styrtet flyet. Foto: AFP / NTB Scanpix Vis mer