Har vært 19 ulykker

- Liten sjanse for å finne overlevende, sa redningsmannskap fredag kveld.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I løpet av 16 år har norske spesialskip kantret hele 19 ganger. I de 18 tidligere ulykkene har ingen omkommet som følge av ulykkene. Hele ti av ulykkene innebar totalt havari og at båtene har sunket, skriver Dagens Næringsliv.

Inntil lørdag morgen er det hittil bekreftet tre omkomne og syv overlevende i kantringsulykken med spesialskipet Bourbon Dolphin. Ulykken inntraff torsdag ettermiddag utenfor Shetland i Nordsjøen. Ifølge øyenvitner kan ankerkjettingen ha fått fartøyet til å kantre.

I 2003 omkom mannskapet på 11 da det danske ankerhåndteringsskipet «Stevns Power» forliste utenfor kysten av Nigeria, skriver Dagbladet.

Ifølge granskingsrapporten fra danske sjøfartsmyndigheter kan årsakene til den ulykken ha vært:


* Ankeret ble trukket opp for raskt.
* Hevingen av ankeret skjedde samtidig med at båten manøvrerte bakover og svingte, slik at vekten ble forskjøvet raskt.
* Det bakre dekket lå for lavt i forhold til vannflaten.
* Wiren som trakk opp ankeret ble ikke kuttet da båten begynte å kantre.


- Trenger et mirakel

- Det ville være et mirakel hvis det fortsatt er overlevende, sa redningsmannskapet fredag kveld ifølge Sky.

Sjømannskapet må gå igjennom strenge og detaljerte sikkerhetskurs hvert andre eller tredje år som forbereder dem på de fleste situasjoner. Derfor må ulykken ha skjedd svært raskt bekrefter Offshore Liaison Committee.

- Det faktum at folk kan ha blitt fanget inni fartøyet og at de ikke hadde mulighet til å forberede seg på en hurtig kantring, forteller en at de må ha gått ned veldig, veldig fort, sier generalsekretæren i komitéen, Jake Molloy til BBC.

- TRENGER MIRAKEL Redningsmannskapet i Nordsjøen sa fredag kveld at man trenger et mirakel for å finne overlevende blant de fem som fortsatt er savnet etter ulykken med Bourbon Dolphin der tre er omkommet og syv er reddet. Foto: Reuters/HM Coastguard ho/SCANPIX STILLBILDE FRA VIDEO
- TRENGER MIRAKEL Redningsmannskapet i Nordsjøen sa fredag kveld at man trenger et mirakel for å finne overlevende blant de fem som fortsatt er savnet etter ulykken med Bourbon Dolphin der tre er omkommet og syv er reddet. Foto: Reuters/HM Coastguard ho/SCANPIX STILLBILDE FRA VIDEO Vis mer


Ankerkjedet kan ha skapt ubalanse

Nærings-, og handelsinister Dag Terje Andersen bebudet en granskning om kantringsulykken i går til NTB.

- Sjøfartsdirektoratet får nå ansvaret for å følge opp, og vi skal ha en grundig gjennomgang av årsaksforholdet når den tid kommer, sa Andersen.

Allerede er imidlertid spekulasjonene om hva som kan ha forårsaket ulykken i full gang.

Øyenvitner opplyste til NTB i går at ankerkjetting kom over på skutesiden og forårsaket dermed trolig kantringen av Bourbon Dolphin torsdag ettermiddag.

Ifølge eksperter på ankerhåndtering skal det ikke være mulig å få kjettingen opp på skutesiden, ifølge VG.

Akter på et spesialskip som Bourbon Dolphin er det solide metallsylindre som kan heves over en halvmeter opp fra dekk. Over dette hinderet kan den blytunge kjettingen ha hoppet over for å komme ut av sporet sitt.

- Det virker som om dette er hendelsesforløpet. Det er ikke en båt som denne designet for å tåle, sier informasjonsdirektør Tore Høifødt i Veritas til VG.

Har vært 19 ulykker

Det er ikke mulig for fartøyet å kappe ankerkjettingen i en kritisk situasjon. I så fall må mannskapet løse ut vinsjen, slik at kjettingen rulles ut igjen.

Om det skulle være konstruksjonsfeil med Bourbon Dolphin er det ennå for tidlig å vite sikkert. Bourbon Dolphin er imidlertid det eneste av sitt slag, innrømmer informasjonssjef Lene Trude Solheim i Ulsteingruppen som bygde skipet.

- Skipet er en ny variant, men basert på konvensjonell teknologi som vi har brukt i flere tiår. Hovedkomponentene om bord er helt i tråd med det som vi har brukt i årtier, sier Solheim til Dagens Næringsliv.