Har ventet 48 timer

Reisende på vei til Norge fra Spania forteller nå om et flyplassmareritt. De har ventet 48 timer på å få reise hjem, og ventetida øker stadig.

LEI: Venninnegjengen til Kaia Egeland håper å snart få reise hjem til Norge etter å ha ventet 48 timer. Foto: Kaia Egeland.
LEI: Venninnegjengen til Kaia Egeland håper å snart få reise hjem til Norge etter å ha ventet 48 timer. Foto: Kaia Egeland. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Folk er desperate etter å komme seg hjem. Det er utrolig varmt her og det er ingen plass å legge seg eller slappe av på.

Det sier passasjer Dawid Lubek til Dagbladet torsdag. Han er en av mange nordmenn som skulle tatt et Flyr-fly hjem fra Palma tirsdag ettermiddag. Etter flere kanselleringer og forsinkelser sitter han fremdeles på flyplassen i Spania.

- Jeg har aldri vært med på noe så dårlig, legger han til.

PALMA: Dawid Lubek (til høyre) og kjæresten har ventet på fly i to døgn. Foto: Privat
PALMA: Dawid Lubek (til høyre) og kjæresten har ventet på fly i to døgn. Foto: Privat Vis mer

Kansellert flere ganger

Flyet til Lubek skulle opprinnelig lette klokka 16.10 fra Palma tirsdag ettermiddag. Klokka 16.49 fikk de informasjon om at de måtte reise med det samme flyet dagen etter, som følge av en teknisk feil.

- Så måtte vi vente på flyplassen i seks timer til klokka ble 22.30 før vi fikk plass på et hotell. Det var et «party-hotell» i Magaluf med mugg i dusjen og masse bråk, forteller Lubek.

Videre møtte passasjerene opp dagen etter for å reise med et nytt fly. Klokka 10 fikk de kontrabeskjed om at de måtte vente til klokka 20.00 før avgang.

FLYR: Dette er noen av meldingene Lubek har fått fra Flyr. Meldingene viser store forsinkelser. Foto: Dawid Lubek
FLYR: Dette er noen av meldingene Lubek har fått fra Flyr. Meldingene viser store forsinkelser. Foto: Dawid Lubek Vis mer

- Seinere fikk vi melding om at flyet var forsinket igjen. Ny avgang var klokka 22.30 onsdag kveld. Kl 23.00 kansellerte de flygingen, forteller Lubek.

Torsdag formiddag er flyet som skulle gå klokka 11.00 utsatt til klokka 14.00, og desperate reisende fortviler nå over situasjonen.

- Vi sitter her og får ingen informasjon. Det er helt tåpelig! Sier Lubek til Dagbladet.

Klokken 15.45 fikk Dagbladet melding om at passasjerene fremdeles ikke hadde boardet flyet.

Tom for medisin

En annen passasjer som skulle reise med det samme flyet er Kjell Foss. Han sliter med hjertet og gikk tom for medisiner som følge av forsinkelsene.

- Jeg hadde ikke hjertemedisiner til mer enn ei uke fordi jeg trodde vi skulle vært hjemme igjen nå, forteller han.

Foss måtte få tak i en lege som kunne skrive ut ny medisin da han forteller at han begynte å få både høyt blodtrykk og høyt blodsukker.

Han er nå misfornøyd med hvordan de reisende har blitt møtt av flyselskapet Flyr.

- Det har vært så mye rot og veldig dårlig informasjon. Folk er trøtte og lei nå, sier han.

- Jeg kommer aldri til å fly med Flyr igjen, fortsetter Foss.

VANSKELIG: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror det kan bli vanskelig å være passasjer ved flere streiker i sommer. Vis mer

Lover rask refusjon

Kommunikasjonsdirektør i Flyr, Anita Svanes, bekrefter overfor Dagbladet at det ble en kansellering for FS1271 tirsdag på grunn av en sprekk i et sidevindu i cockpiten. Fordi riktig del ikke fantes på øya, samt forsinkelser i selve reparasjonen, har det tatt tid å få flyet i lufta.

- Dette er en situasjon vi selvsagt skulle vært foruten for gjestene våre, og vi jobber for fullt med å få flyet ferdig til avgang i dag, sier Svanes.

SVARER: kommuniakasjonsdirektør Anita Svanes i Flyr. Foto: Flyr
SVARER: kommuniakasjonsdirektør Anita Svanes i Flyr. Foto: Flyr Vis mer

- Det er via vårt kundesenter at kundene får tilgang på informasjon fra Flyr, og vi tar til oss tilbakemeldingene og skal gjøre det vi kan for å informere våre gjester enda bedre. Vi dekker selvsagt de ekstra omkostningene som er påløpt i Palma, og vi oppretter også en egen mailadresse til de berørte gjestene hvor vi skal informere og sørge for rask refusjon på ekstrakostnader som har påløpt, legger hun til.

Angående hotellet passasjerene ble sjekket inn på første natta, svarer Svanes at de booket hotellrom som var tilgjengelige på kort varsel, men beklager at gjestene opplevde støy.

Timevis på flyplass

Kaia Egeland og vennegjengen venter i likhet med Foss og Lubek på å komme seg hjem til Norge etter ferieturen.

Den eneste beskjeden vennegjengen skal ha fått fra flyselskapet, er at forsinkelsene kommer av tekniske problemer.

KRITISK: Kaia Egeland reagerer på kommunikasjonen fra Flyr. Foto: Privat.
KRITISK: Kaia Egeland reagerer på kommunikasjonen fra Flyr. Foto: Privat. Vis mer

- Det er helt topp at flyselskapet tar sikkerhet på alvor, og selvfølgelig ikke flyr dersom det er problemer med et vindu, eller andre tekniske problemer. Det vi reagerer på er mangelen på informasjon fra Flyr, sier Egeland.

Hun forteller at det har vært lite felles informasjon, og at enkelte har fått svar på kundeservice før det har blitt sendt ut felles sms til alle passasjerer.

Hun og flere av de hun reiser sammen med skulle nå vært tilbake i jobb, men etter to dager sitter de fortsatt på flyplassen i Spania.

Da Dagbladet snakket med Egeland torsdag morgen hadde de fått beskjed om at flyet ville gå klokka 11.00.

- Jeg tror egentlig ikke på det før vi sitter på det flyet, sa Egeland da.

I en ny tekstmelding fra Egeland klokka 10.25 torsdag formiddag har de på nytt blitt informert om at flyet er forsinket. Først klokka 10.52 fikk de offisielt beskjed fra Flyr, med ny estimert avgangstid klokka 14.00.

- Vi er veldig glad det skjedde på slutten av turen og ikke på vei til. Men det er bare kjipt. Det er «waste of time» å sitte på en stappfull flyplass å «kokkelure», avslutter sørlendingen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer