BEGRENSET BEVEGELSE: Michal Eidsheim får begrenset sine bevegelser. Han har ventet i mer enn fem år på å få en ny og tilpasset trygdebil. Bilen står fremdeles på verksted Foto: Leif Stang
BEGRENSET BEVEGELSE: Michal Eidsheim får begrenset sine bevegelser. Han har ventet i mer enn fem år på å få en ny og tilpasset trygdebil. Bilen står fremdeles på verksted Foto: Leif StangVis mer

Har ventet fem år på ny trygdebil

Michal Eidsheim (55) har ventet i mer enn fem år på å få en ny trygdebil fra NAV. Nå håper mannen med MS og muskelsvinn at bilen kommer før det skjer en ulykke.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


LINDÅS (Dagbladet.no): Muskulaturen i beina til Michal Eidsheim begynte å svikte på midten av 1970-tallet.

Han havnet i rullestol i 1997. Da fikk han også en trygdebil, men etter mer enn 11 års kjøring har bilen en lei tendens til å svikte i oppoverbakker når trekkeffekten svikter. I tillegg har helsetilstanden hans endret seg dramatisk til det verre.

- Er redd
- Jeg er redd for å kjøre den gamle bilen. Det kan skje en ulykke, som også kan ramme andre. Jeg har mange ganger måttet stoppe når det røde lyset på dashbordet har kommet på. Da er det ikke så enkelt å klare seg aleine uten trygge bein å stå på, forteller Michal Eidsheim.

Han søkte lenge etter den mest praktiske bilen for hans behov og fant en Renault Master. Den tilfredsstilte høyde og lengde for rullestol og hans fysiske bevegelser inne i bilen. Han fikk bygd seg ny garasje som passet for bilen.

- Problemene oppstod for alvor da Hjelpemiddelsentralen i Bergen ikke ville akseptere en Renault, men understreket sterkt at jeg måtte ta en Mercedes Sprint. Til tross for mine innsigelser fikk jeg ferdig utfylte papirer der de forventet at jeg godtok noe helt annet enn det jeg hadde behov for. Da jeg gjentok at Mercedes var feil bil for mine behov, fikk jeg en merkelig tilbakemelding fra kontaktpersonen hos Hjelpemiddelsentralen.

Jeg følte de hadde gitt meg opp fordi jeg ikke ville ha Mercedes, en bil som kostet betydelig mer enn den jeg ønsket.

- Brukte lang tid
28. november 2007 mottok han en melding om at det var gjort vedtak for at han skulle få ny bil.

Michal Eidsheim fikk aldri den bilen han ønsket seg mest, men en mindre modell av Renault, som han godtok. I fjor sommer begynte en bilforretning i Oslo å jobbe med den nye bilen hans, men problemene var ikke over i det offentlige. NAV i Bergen hadde aldri bestilt bil i Oslo før, og brukte lang tid på å få oversendt dokumenter med bestillingsnummer.

Alt dette ordnet seg likevel, men bilen har ennå ikke kommet.

- Jeg venter og venter, og har mye tålmodighet, men nå er den grensen overskredet for lenge siden. Bilen kom til Bergen før jul for å bli gjort helt klar. Jeg har fått beskjed om at det var ti til femten biler før min kunne bli tatt, men nå må det snart bli min tur, sier Michal Eidsheim.

- Svært beklagelig
- I denne saken har det tatt alt for lang tid, og bruker har måttet vente for lenge. Det er svært beklagelig at han har vært gjennom en så lang gjennanskaffelsesprosess, sier avdelingsdirektør Marit Skiple i NAV Hjelpemiddelsentral i Hordaland.

- Vi har vært opptatt av å finne gode løsninger i tett dialog med bruker hele veien. I denne bilsaken har det vært en lang prosess for å finne gode løsninger. Av hensyn til taushetsplikten overfor bruker kan jeg ikke kommentere hans sak, men på et generelt grunnlag kan jeg si at en bruker kan få avslag på gjenanskaffelse på ny bil dersom eksisterende trygdebil er under 11 år. Det kan være trafikksikkerhetsmessige krav som setter hindringer for valg av biltype, og det kan være systemendringer i importørleddet som gjør at disse ikke kan levere raskt nok.

NAV jobber nå med sine tjenester på bilområdet for å lage et felles kompetansemiljø der både det trygdefaglige
og formidlingsfaglige område blir samlet på et sted for å kunne yte bedre tjenester til brukere av spesialtilpassede trygdebiler.

- Dette håper vi å få på plass i løpet av 2009, sier Marit Skiple.

Fylkessekretær Jens-Olav Johannessen i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) Hordaland sier at bilsaker i forhold til NAV er svært tidkrevende og personavhengig. Han har flere eksempler på at funksjonshemmede har måttet ventet uforholdsmessig lenge for å få behandlet og gjennomført sine saker.

- Vi registrerer den samme tregheten over hele landet, sier Johannessen.