Har ventet på fly i fire dager

Skulle fra Ålesund til Hamburg på fredag. Magnar er fortsatt ikke framme.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Magnar Rønneberg startet reisen med SAS Braathens fra Ålesund til Hamburg tidlig på morgenen fredag, og skulle være framme seinere på dagen. Slik gikk det ikke. Etter over fire dager sitter han fortsatt på Gardermoen.

Stoppet av været

- Alt gikk fint helt til jeg kom til Kastrup fredag formiddag. Der var alle flyene kansellert på grunn av været, og jeg kom meg dermed ikke videre til Hamburg og måtte ta inn på hotell, forteller Rønneberg til Dagbladet.no.

- Lørdagsflighten til Hamburg var også kansellert, så da bestemte jeg meg for å dra tilbake til Ålesund, sier forretningsmannen.

Det viste seg å bli lettere sagt enn gjort.

Ble sittende i Oslo

- Jeg kom meg til Gardermoen lørdag kveld, men da var siste avgang til Ålesund kansellert, sier Rønneberg oppgitt.

- Siden jeg hadde planlagt å dra til Brussel mandag morgen, var det ikke noen vits i å prøve å komme seg til Ålesund, så jeg bestemte meg for å overnatte hos venner i Oslo i påvente av flyavgangen.

SITTER FAST: Mange flypassasjerer kunne se langt etter flyavgangene sine på Gardermoen i dag. Foto: Scanpix Vis mer

- Men da jeg møtte opp på Gardermoen i dag, var også det flyet kansellert på grunn av underbemanningen i SAS, sier Rønneberg.

- Da tenkte jeg at nok fikk være nok, og booket meg over til morgendagens avgang med Sabena. Kanskje jeg endelig skal komme meg fram til bestemmelsesstedet på dette forsøket, sier Magnar Rønneberg på vei til flyplasshotellet.

Kaosdag

SAS Braathens kansellerte i dag 100 flyavganger i hele landet som følge av at et stort antall flygere har sykmeldt seg. Det har vært spekulert på om det uvanlig høye antallet sykmeldte hadde sammenheng med den ulovlige aksjonen SAS-flygere gjennomførte i Danmark. Der ble nesten alle SAS\' flyginger i dag kansellert.

Pilotene og selskapet strides om planene om å overføre pilotenes ansettelsesforhold til de nasjonale avdelingene av SAS.

SAS Braathens\' kundeservice kan i kveld ikke si om morgendagens flyginger vil gå som planlagt.

Forventer problemer i morgen

- Vi forventer dessverre en del problemer med avviklingen av trafikken også i morgen, sier pressetalsmann Knut Løvstuhagen i SAS Braathens.

- Flyavviklingen i Norge blir påvirket av trafikken på Kastrup, og der er alle flyginger innstilt fram til klokka 12.00 i morgen, og det vil følgelig skape problemer også her.

- Er det på det rene at det høye sykefraværet blant de norske pilotene er en aksjon?

- Vi bare registrerer at et uvanlig høyt antall piloter er sykmeldt samtidig, avslutter Løvstuhagen.