Har ventet på grønt lys i sju måneder

12,7 kilometer dobbeltsporet høyhastighetsbane på Vestfoldbanen har stått klar i sju måneder i Sande i Vestfold. På grunn av forsinket levering av signalanlegg til strekningen, kan det ta nye fire måneder før dobbeltsporet tas i bruk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Pendlerne på en av Norges mest brukte jernbanestrekninger, Oslo- Tønsberg, raser mot Jernbaneverkets forsinkelser. Også NSB er sterkt kritiske til forsinkelsene.

Jernbaneverket legger skylden på Bombardier Transportation, tidligere Adtranz, for forsinkelsene. Bombardier/Adtranz har levert liknende anlegg av typen «Ebilock 950» 250 steder i hele verden, men har blitt svært forsinket med det norske anlegget.

- Strekningen ble ferdigstilt i henhold til planen, bortsett fra signalanlegget. Manglende leveranse av signalanlegget er årsaken til forsinkelsene, sier informasjonssjef Svein Horrisland i Jernbaneverket til Dagbladet.

Ikke fornøyd

- Det har vært problemer knyttet til å tilpasse anlegget til norske jernbaneforhold. Det har også vært behov for mer arbeid for å lage dokumentasjon som viser hvordan anlegget fungerer, og det mangler også noe montering på anlegget. Men vi skal klare å levere det til desember, sier administrerende direktør Ronny Solberg i Bombardier.

- Dette har jo vært en lang og tung prosess, og vi er ennå ikke i mål. Fra vår side kunne ting vært bedre spesifisert, men vi er heller ikke fornøyd med det som er levert fra leverandøren. Nå føler vi at prosessen inne i et bedre spor, sier Horrisland.

Påbegynt i 1996

Strekningen inngår i moderniseringen av Vestfoldbanen. Kjøretiden skal reduseres, kanskje med så mye som en halv time, det skal være mulig å kjøre flere togavganger, forsinkelsene skal reduseres og sikkerheten skal bedres. Blant annet er det ingen planoverganger på de nye strekningene.

4,5 kilometer høyhastighetsbane er allerede i drift over Skoger. Et nytt kryssningsspor bygges på Nykirke, og høyhastighetsbane er planlagt de siste åtte kilometerne mellom Barkåker og Tønsberg. Dette siste prosjektet ligger flere år fram i tid, og blir kanskje påbegynt neste år. I tillegg kommer den 12,7 lange Sandeparsellen. Den ble påbegynt vinteren 1996 og var planlagt ferdigstilt 4. oktober 1998. Ifølge Jernbaneverket ble byggingen forsinket både i 1997 og 1998 på grunn av manglende bevilgninger over statsbudsjettet.

I oktober i fjor sto sporet ferdig, etter nesten fire års bygningstid. Da manglet bare signalanlegget. Det mangler fortsatt.

FORSINKET: Denne strekningen gjennom Sande kommune har stått klar og ferdigbygd i over et halvt år, men er forsinket på grunn av manglende levering av signalanlegget.