SLIK VIL DE BYGGE UT HØYHASTIGHETS-NORGE: Norsk Bane og Deutsche Bahns planer. Reisetidene er avrundet til nærmeste fem minutter. Illustrasjon: Kjell Erik Berg/ Dagbladet.
SLIK VIL DE BYGGE UT HØYHASTIGHETS-NORGE: Norsk Bane og Deutsche Bahns planer. Reisetidene er avrundet til nærmeste fem minutter. Illustrasjon: Kjell Erik Berg/ Dagbladet.Vis mer

Har vi råd til høyhastighetsbane?

Spør Norsk Bane om togplanene. Nettmøte kl 11.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no): Tirsdag presenterte Dagbladet Deutsche Bahns rapport om hvordan et framtidig høyhastighetsnett i Norge kan se ut. Ifølge det tyske selskapet kan hele Sør-Norge bindes sammen med maks 2,5 timers reisetid ftil og fra Oslo.

I morgen klokka 11 treffer du Thor Westergaard Bjørlo og Jørg Westermann i Norsk Bane i nettmøte her på Dagbladet.no.

Miljøvennlig og lønnsomt
Ifølge Deutsche Bahn, som Norsk Bane har engasjert, vil flerbrukskonseptet gjøre satsingen svært så miljøvennlig. Både lokal -, regional-, fjern- og godstrafikk skal kunne tas unna. Raske reisetider gjør og at mange vil velge tog foran bil og fly. I tillegg vil utbyggingen være lønnsom, mener de.

- Etter at investeringene er gjort, vil banen Oslo - Trondheim være 93 prosent nedbetalt etter 30 år bare med billett- og fraktinntekter, sier Thor Westergaard Bjørlo til Dagbladet.no.

For forbrukerne skal det heller ikke koste skjorta. En billett i rushtida vil ligge på rundt 800 kroner for andre klasse og 1200 kroner for første klasse. På andre tidspunkt vil du kunne reise for under henholdsvis 500 og 700 kroner. På toppen av dette kommer rabatter.

Hvilke tog som skal kjøpes har ikke Norsk Bane bestemt seg for, men de lover at komforten vil bli langt bedre enn på dagens tog og fly, med mindre skrangling, mer komfortable seter, internett, god beinplass, fine spisevogner og mulighet for tv-skjerm i setet foran.

Politikere avventer
Men selv om Norsk Bane og flere andre tidligere har lagt optimistiske planer, ligger et eventuelt høyhastighetsnett i Norge et godt stykke fram i tid. FrP er helt i mot alle planer, mens de rødgrønne partiene har sagt at de ønsker flere utredninger. Dessuten byr dagens jernbanenett på store nok utfordringer for regjeringen.

- Regjeringen har nå fullt fokus på få opp kapasiteten og stabiliteten i jernbanenettet i nærområdet inn mot oslo. Det må uansett på plass før det blir aktuelt å bygge høyhastighetsbane i Norge. Parallellt med dette må debatten gå videre om hvilke alternativer som kan være aktuelle, sier statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet til Dagbladet.no.

Han er ikke i tvil om at det er marked for hurtigtog, men det hele avhenger av kostnader i forhold til inntekter for staten. Tidligere rapporter har ikke vist like positive resultater som den nye fra Deutsche Bahn.

- Vi trenger flere robuste vurderinger og vi trenger å få opp investeringene, sier Lahnstein.

Stortinget får saken til behandling i starten av juni, og skal debattere den 11. juni. I mellomtiden kan du debattere den her på Dagbladet.no.

 300 KILOMETER I TIMEN: Over neste hele linja. Foto: Norsk Bane
300 KILOMETER I TIMEN: Over neste hele linja. Foto: Norsk Bane Vis mer