Harald Nordvik: - Sorry!

STOCKHOLM (Dagbladet): - Huff, dette var litt av en motvind, sukket styreformann Harald Norvik i SAS da han i går ba selskapets kunder, ansatte og eiere om unnskyldning for Maersk-skandalen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS-styret har fått en skikkelig lærepenge som de mener vil prege SAS i årevis, men bedyrer at de var totalt uvitende om den ulovlige samarbeidsavtalen med danske Maersk Air.

I går sto den norske styreformannen i SAS i skuddlinja for et samlet skandinavisk pressekorps. Den tidligere Statoil-bossen avviste kategorisk alle forsøk på å trekke styret inn som ansvarlige for skandalen som koster SAS en kjempebot på 351 millioner norske kroner.

God samvittighet

Norvik hevder at det norske Samferdselsdepartementet er blitt fortløpende orientert om all tilgjengelig informasjon.

- Jeg har faktisk god samvittighet for hva SAS-styret har gjort, sier Norvik til Dagbladet.

Norvik benekter kategorisk at han bør trekke seg som styreformann, slik hans kollega i Maersk Air gjorde da EU-boten ble presentert.

Norvik avviser også alle spekulasjoner om at Maersk-skandalen kan komme til å stikke kjepper i hjulene for den planlagte overtakelsen av Braathens.

- Nei, denne saken vil ikke ha noen innvirkning på det, men dette kommer i bakgrunnen nå.

- Kan du garantere at det ikke finnes noe i kontakten mellom SAS og Braathens som kan være kritikkverdig i forhold til ulovlig samarbeid?

- Det er overhodet ikke noe i Braathens-kontakten som ikke tåler dagslys, understreker Norvik.

Fikk sparken

Stormen mot SAS-ledelsen er imidlertid ikke over. Hele skandalen skal granskes. Dette kan føre til at flere skjeletter faller ut av skapet.

Styret sier at offentligheten skal få vite alt som skjedde.

Foreløpig er visekonsernsjef Vagn Sørensen sparket. Sørensens nærmeste underordnede fikk allerede i mai en annen jobb i SAS-systemet.

Foreløpig er det disse to medarbeiderne som utpekes til syndebukkene. Norvik vil ikke kommentere om noen norske SAS-medarbeidere kan være involvert i skandalen.

- Vi har offentliggjort navnene på to personer som vi mener har vært ansvarlige, sier Norvik til Dagbladet.

- Trist sak

Den norske styreformannen og nylig tiltrådt konsernsjef Jørgen Lindegaard gjentok gang på gang hvor alvorlig de ser på at SAS som et tidligere velrenommert selskap har involvert seg i ulovligheter.

- Denne saken har åpenbart skadet vårt rykte, sier Norvik.

Nå skal hele ledelsen bokstavelig talt tas i skole. Den tidligere ukulturen skal feies ut av lokalene.

Maersk-skandalen

  • En razzia mot kontorene til SAS og Maersk i sommer avslørte ulovlig kartellvirksomhet og prissamarbeid mellom de to selskapene. Ved å dele flyruter seg imellom fikk SAS monopol på den lukrative ruten mellom Stockholm og København. EU-kommisjonen felte en nådeløs dom og ila selskapene rekordstore bøter.
  • Blant andre har SAS' visekonsernsjef Vagn Sørensen, som viste seg å ha løyet for konsernsjefen og styret, måttet gå av. Sørensens nærmeste underordnede fikk allerede i mai en annen jobb i SAS-systemet. Videre valgte styreformannen i Maersk å trekke seg da EU-boten ble presentert.

- Denne saken er en stor påkjenning fordi den angår så veldig mange som synes dette er utrolig trist. Det verste er imidlertid mistenksomheten og påstander som virvles opp og som vi ikke kan beskytte oss mot, sier Norvik.

Han er imidlertid stolt av hvordan styret har handlet:

- Åpenhet har preget vår håndtering av denne saken, hevder han.