FORGJENGER:  Jens Stoltenberg tar over som NATO-sjef etter danske Anders Fogh Rasmussen. Foto: Virginia Mayo / Pool / AFP Photo / NTB Scapix
FORGJENGER: Jens Stoltenberg tar over som NATO-sjef etter danske Anders Fogh Rasmussen. Foto: Virginia Mayo / Pool / AFP Photo / NTB ScapixVis mer

Harde anklager mot avtroppende NATO-sjef

I Wikileaks-lekkasje.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Samtidig med at Anders Fogh Rasmussen takker av etter fire år som generalsekretær i NATO, kaster et lekket dokument lys over hvordan han i sin tid angivelig sikret seg toppjobben.

Et diplomatisk notat fra USAs ambassade i København, som er offentliggjort av Wikileaks, avdekker hvordan Tyrkia blokkerte utnevnelsen av Fogh Rasmussen i 2009.

- Hemmelig hestehandel Notatet, som er ført i pennen av USAs chargé d'affaires Terence McCulley, mer enn antyder at danske myndigheter gjorde en hemmelig hestehandel med tyrkerne, noe som til slutt førte til stenging av en kurdisk TV-stasjon som sendte fra Danmark.

- Blant tiltakene man har lovet Tyrkia for at de ikke skal blokkere statsminister Fogh Rasmussens utnevnelse som generalsekretær i NATO, er at Danmark trapper opp anstrengelsene mot Roj TV, heter det i notatet.

Tyrkiske anklager Anklager og spekulasjoner om en hestehandel forut for utnevnelsen av Fogh Rasmussen var oppe i nyhetsbildet også i 2009 og 2010.

Tyrkia hadde i lengre tid forsøkt å overtale Danmark til å stenge Roj TV, som de anklaget for å være talerør for den kurdiske PKK-geriljaen og oppmuntre til terrorisme.

Danmarks Radio- og TV-myndighet gransket anklagene og konkluderte i 2007 med at de var grunnløse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dansk politi fant heller ingen beviser for at det var politiske eller økonomiske bånd mellom kanalen og PKK, og heller ikke skattemyndighetenes jakt på uregelmessigheter førte fram.

USA bisto Det amerikanske notatet avdekker hvordan USA bidro aktivt i forsøkene på å koble Roj TV til PKK, i håp om å sikre Fogh Rasmussen toppjobben i NATO.

Ifølge notatet var den danske statsministerens nasjonale sikkerhetsrådgiver Thomas Ahrenkiel redd for at noen skulle koble de to sakene og anklage regjeringen for å ofre ytringsfriheten for å sikre Fogh Rasmussen toppjobben.

Det påstås at Ahrenkiel derfor «oppmuntret» USA til å samarbeide direkte med statsadvokat Lise-Lotte Nilas og dansk overvåkingspoliti, for å finne veier å stanse den kurdiske TV-stasjonen på.

- Korrupt - Denne saken har alt. Den dreier seg om ødeleggelsen av en hel TV-stasjon, om korrupte avtaler mellom etterretningstjenesten og rettsvesenet, og om korrupsjon i et skandinavisk land, Danmark, sier WikiLeaks-grunnlegger Julian Assange i et intervju med TV-stasjonen telesur.

- Og om hvordan lederen i dette landet, statsministeren, inngikk en korrupt avtale for å sikre seg en jobb, sier Assange.

Saken endte i 2012 med at RojTV ble funnet skyldig i å ha mottatt penger fra PKK og bøtelagt.

Dommen er siden anket helt til topps i Danmark, men er opprettholdt, og stasjonen ble tidligere i år stengt for godt. Nå er saken brakt inn for Den europeiske menneskerettighetsdomstolen.

Avviste Fogh Rasmussen har avvist anklagene om hestehandel som grunnløse, mens NATO under hans ledelse nektet å kommentere opplysninger basert på lekkede dokumenter.

Ifølge den danske avisen Information fastholdt imidlertid Tyrkias daværende statsminister og nåværende president Recep Tayyip Erdogan under et møte i London at danskenes stengning av Roj TV var «en imøtekommelse» som bidro til å fjerne tyrkisk motstand mot Fogh Rasmussen som NATO-sjef.

Smir mens jernet er varmt Dagen etter at han gikk av som generalsekretær i NATO har Anders Fogh Rasmussen opprettet et eget selskap for «strategisk rådgiving til regjeringer, globale virksomheter og internasjonale organisasjoner». Dessuten skal han skrive bok om «de viktigste strategiske utfordringene i det tjueførste århundret og ellers holde taler i inn- og utland om geopolitikk og ledelse».

(NTB)