Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Flybransjen

Hardt ut mot SAS: - Må nærmest sitte i dokøen og spise lunsj

Kabinsjef forteller om vanskelige arbeidsforhold.

KONFLIKT: Leder i Norsk kabinpersonale, Pål Røine, er ikke nådig med hvordan hans eget selskap legger forholdene til rette for sine ansatte på flyene. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
KONFLIKT: Leder i Norsk kabinpersonale, Pål Røine, er ikke nådig med hvordan hans eget selskap legger forholdene til rette for sine ansatte på flyene. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mindre plass til hvile, mindre plass til å spise, mindre tid til begge deler. Fysiske plager og svært lav tilfredshet blant sine medarbeidere.

Det er virkeligheten Pål Røine, leder i Norsk Kabinforening, fagforeningen som organiserer flest kabinansatte i SAS, beskriver som ansatt i selskapet.

Uttalelsene kommer i kjølvannet av at Lori Bassani, representant for den amerikanske kabinpersonale-foreningen Association of Professional Flight Attendantants, i en høring i Kongressen kalte flyene de jobber på for American Airlines for «torturkamre».

Må spise i dokøen

Røine forteller at plassmangel er et utbredt problem. Som ved flygninger til Las Palmas der arbeidsdagene er på 14 timer og det bare er små klappseter å sitte på.

IKKE FORNØYD: Leder i Norsk kabinforening, Pål Røine. Foto: Privat.
IKKE FORNØYD: Leder i Norsk kabinforening, Pål Røine. Foto: Privat. Vis mer

- Det gir nesten ingen mulighet for å hvile ryggen og beina gjennom en slitsom arbeidsdag. Vi har ingen pauseområder, og du må nærmest sitte i dokøen og spise lunsj, sier han til Dagbladet.

Dette er ifølge Røine tatt opp med SAS, men det vises svært liten forståelse, ifølge ham.

- Vi har bedt SAS om å unngå dette ved for eksempel å reservere tre passasjerseter. Men vi har fått mer eller mindre null respons.

  • SAS er blitt forelagt Røines påstander, som de avviser. Se hele svaret nederst i artikkelen.

Røine er ikke med på Bassanis karakteristikk, men sier kabinpersonalets helse, miljø og sikkerhet ikke ivaretas.

- Man kan jo tenke seg om dette ville vært akseptert som pauserom på en vanlig arbeidsplass, sier han.

Vanskelig hverdag

En kjent strategi blant flyseselskaper er å pakke flere seter om bord på gamle fly for å øke kapasiteten. «Upgauging» kalles denne praksisen.

Røine sier at dette gjøres uten hensyn til de ansattes arbeidsmiljø.

- Det går jo utover vår arbeidsplass. Flyene er som en ubåt, der hver eneste millimeter av plass blir brukt. Det betyr at vår arbeidsplass blir mindre og mindre jo flere seter som settes inn, sier han.

Han peker på langdistansflygningene som spesielt problematiske.

- Vi har flygninger med [Airbus] A330-maskiner hvor vi tidligere hadde noen egne moduler hvor kabinpersonalet kunne hvile underveis. Disse ble fjernet for å gi plass til fire ekstra passasjerseter. Det gjorde hverdagen vår betydelig vanskeligere på de lange flygningene, sier han.

- Det er ikke tvil om at dette gjøres utelukkende for å kutte kostnader, legger han til.

- Null gehør fra SAS

Røine sier disse temaene er tatt opp flere ganger med SAS, uten at Kabinforeningen har fått responsen de etterlyser.

- Vi har fått veldig dårlig respons fra selskapet på disse tingene. Det virker som det er null gehør for de problemene vi viser til. Det er helt blankt.

Han sier de krevende forholdene gir klare utslag i sykefravær og trivsel.

- Vi har et meget høyt sykefravær og en svært lav tilfredshet blant medarbeiderne. Vi har en undersøkesle hvor snittet for trivsel er på 26 på en skala som går til 100.

- Arbeidskår fra 60-tallet

Det er ikke bare de lange flygningene som er problematiske ifølge Røine. Også de kortere turene er vanskelige, ifølge fagforeningslederen.

- Boeing 737, som vi flyr mye, er en maskin som ble konstruert på 60-tallet. Den er jo naturligvis oppdatert på veldig mange områder, men komforten for oss som jobber om bord har ikke blitt bedre. Selv om arbeidsbelastningen er betydelig større nå som man flyr lenger og oftere, påpeker Røine.

Han sier forholdene har gitt medarbeidere fysiske plager.

- Vi har ikke noe pauserom og ikke gode toalettfasiliteter. På 14-timersdager er det et problem. Mange har fått mageproblemer av dette. Da arbeidsbelastningen var mindre og dagene ikke så lange, gikk det på et vis, men ikke nå.

- Kjenner oss ikke igjen

Til Dagbladet sier Anders Bruhn, konstituert sjef for kabinpersonale i SAS, i en e-post at de ikke kjenner seg igjen Røines beskrivelse.

- Vi har kontinuerlig oppfølging av crewets arbeidstid og arbeidsbelastning. Det er tydelige regler for hvor mye hvile man skal ha, under og etter flygning. Disse reglene forholder vi oss til, sier han.

Han sier de jobber tett med sitt verneombud når setene til crewet ombord plukkes ut.

- Det blir rettet skarp kritikk mot at hvilemoduler er blitt fjernet på A330-maskiner for å øke setekapasiteten. Hvorfor mener dere dette er akseptabelt, med tanke på ansattes arbeidsforhold?

- Hvilemodulene oppfyller de kravene som arbeidsmiljøloven stiller med hensyn til hvile, sier Bruhn.

Kabinpersonalesjefen sier de har med de ansattes verneombud tett i avgjørelsene som tas i forbindelse med de ansattes arbeidskår.

- Vi har en tydelig organisasjon og en tydelig rapporteringspolicy for avvik. Alle tilbakemeldigner som kommer in til selskapet analyseres og vi gjør tiltak der det er berettiget. Vi har ikke sett noen økning i negative tilbakemeldinger, ifølge Brun.

Lederen i Norsk Kabinforening sier de får svært lite respons fra selskapet på disse klagene. Hva er deres svar til denne påstanden?

- Det er en beskrivelse vi ikke kjenner oss igjen i. Vi har et bra samarbeid med vårt verneombud.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!