- Hårreisende historieløst

Anette Trettebergstuen slår tilbake mot Ingjerd Schou (H) som legger ansvaret for sosial dumping innen transportbransjen over på regjeringen. - Det er hårreisende historieløst.

HISTORIELØST: Anette Trettebergstuen mener at Ingjerd Schou og Høyre bommer i sin kritikk av Arbeiderpartiet. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet.
HISTORIELØST: Anette Trettebergstuen mener at Ingjerd Schou og Høyre bommer i sin kritikk av Arbeiderpartiet. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter at Dagbladet skrev om det latviske transportselskapet Dinotrans som benytter seg av i underkant av 100 lastebilsjåfører fra Filippinene, har ikke reaksjonene latt vente på seg. I går sa Ingjerd Schou følgende til Dagbladet:

 - Dette er sosial dumping og den rød-grønne regjeringa sitter med hovedansvaret. Dette føyer seg inn i rekken av politisk unnfallenhet fra den sittende regjeringen, og det er svært provoserende.

Anette Trettebergstuen, arbeidspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, reagerer kraftig på dette utspillet.

- At Høyre og Ingjerd Schou nå prøver å anklage Arbeiderpartiet for å ha gjort for lite i kampen mot sosial dumping, er ikke annet enn hårreisende historieløst.

Anette Trettebergstuen mener at kampen mot sosial dumping er en av hovedprioriteringene for regjeringen, og viser til at de allerede har gjennomført to handlingsplaner mot sosial dumping. Likevel mener hun at de ikke er i mål,  og poengterer at de stadig må ta nye grep.

Flere handlingsplaner - Hvis Ingjerd Schou hadde fulgt med i timen hadde hun visst at vi allerede har vedtatt å innføre obligatorisk bombrikke som hun etterspør. Hun ville også ha visst at vi før sommeren la vi fram en tredje handlingsplan mot sosial dumping der utarbeidelse av et bransjeprogram for transportsektoren er et av hovedområdene, sier Anette Trettebergstuen.

- Men kan Schou ha et poeng i at det har tatt litt vel lang tid?

- I forhold til problemer med sosial dumping er sa sak en for mye. Vi har gjort ting så raskt som vi har kunnet, Opposisjonen dilter litt etter og vi har vært på denne saken lenge og sammen med bransjen har vi innført det som er mulig.

Hun mener situasjonen i transportsektoren er svært alvorlig. Både for arbeidsvilkårene for sjåførene og konkurransevilkårene for seriøse bedrifter som står i fare for å bli utkonkurrert av useriøse aktører.

Motarbeider forslagene - Disse underbetaler sine sjåfører og truer sikkerheten på veiene våre. Det sier seg selv at et 50 tonns kjøretøy uten vinterdekk på norske veier er livsfarlig. Derfor trenger vi en regjering som tar problemene på alvor, ikke en Høyre og Frp regjering som har brukt de siste åtte årene på å motarbeide innsatsen mot sosial dumping, sier Trettebergstuen.

- På hvilken måte har de gjort det?

- I beste fall har de vært passive. Aldri har Høyre eller Frp tatt opp et eneste forslag mot sosial dumping på egen hånd. Stort sett har de vært motstandere til de fleste tiltak som FAFO har evaluert og funnet fungert best.

- For å få bukt med uvesenet må vi snu hver stein. Jeg har ved flere anledninger snakket med Transportarbeiderforbundet og de har foreslått mange ulike tiltak. Obligatorisk bompengebrikke er en av de som allerede er vedtatt. Innspill om å innføre solidaransvar slik at transportkjøperne er medansvarlig for at sjåførene jobber under skikkelige forhold, og vurdere å utvide kontroll- og sanksjonsmulighetene til Statens Vegvesen av tunge kjøretøyer, er tiltak som må vurderes når bransjeprogrammet utarbeides, sier Trettebergstuen.

SOSIAL DUMPING:  - Dette er sosial dumping og den rød-grønne regjeringa sitter med hovedansvaret. Dette føyer seg inn i rekken av politisk unnfallenhet fra den sittende regjeringen, og det er svært provoserende, sier Ingjerd Schou. Foto: Jacques Hvistendahl/Dagbladet.
SOSIAL DUMPING: - Dette er sosial dumping og den rød-grønne regjeringa sitter med hovedansvaret. Dette føyer seg inn i rekken av politisk unnfallenhet fra den sittende regjeringen, og det er svært provoserende, sier Ingjerd Schou. Foto: Jacques Hvistendahl/Dagbladet. Vis mer