Harselas & Markedsføring

Slik protesterer svenske feminister mot skjønnhetsidealet til Hennes og Mauritz.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det svenske feministnettverket «Kvinnor utan gränser» (KuG) har trykket opp 5000 plakater der vanlige kvinner og menn poserer i H&Ms florlette tekstiler.

- Vår undertøyskampanje er en parodi på H&Ms årlige julekampanjer. Tanken er å mane til ettertanke, vekke debatt og samtidig med glimt i øyet rette kritikk mot det rådende idealbildet av kvinnekroppen. Vi har med plakatene laget det vi savner. Vi viser tykke og smale, unge og eldre, menn som poserer på typisk kvinnevis og kvinner som står oppstilt som en kar, sier Karin Skog, en av initiativtakerne i feministnettverket.

Symbolverdi

- H&Ms reklame er ikke verre enn andres, men deres kampanjer har fått en symbolverdi. De er omdiskuterte og blir omtalt i media hvert år. De fleste mennesker har et forhold til H&Ms julekampanje enten de liker den eller ikke. Plakatene ser veldig like ut fra år til år, så alle kjenner dem igjen og det gjorde det lettere for oss å skape bilder som folk kjenner igjen i formen, sier Karin Skog.

I løpet av en knapp uke har 14 000 klikket seg inn på Kvinnor utan gränsers nettadresse, kugs.info, for å se på den alternative reklamekampanjen.

- Ingen mening

Karin Skog tror ikke at så mange kvinner kjenner seg igjen i de kvinnebildene reklamen byr på.

- Vi er trøtte av skjønnhetsidealene og hvordan kvinner og menn blir presentert i reklame og i media. Istedenfor å bare kritisere, ønsket vi å lage en alternativ undertøyskampanje, sier hun.

Helen Webster, markedssjef i H&M Norge, har sett bildene og sier at hun ikke har noen mening om dem.

- Hvis de vil si oss noe, må de ta kontakt. Jeg lytter til kundene våre og det vil jeg gjøre nå også, sier markedssjefen i H&M Norge.

UTEN SMINKE: Modellene til det svenske feministnettverket har også ikledd seg H&Ms undertøy - ikke fullt så stylet som kleskjedens egen modell.
LETTKLEDD: Modellen Izabella Scorupco fronter årets undertøyskampanje fra H&M.