Harselas & Markedsføring

Slik protesterer svenske feminister mot skjønnhetsidealet til Hennes og Mauritz.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Det svenske feministnettverket «Kvinnor utan gränser» (KuG) har trykket opp 5000 plakater der vanlige kvinner og menn poserer i H&Ms florlette tekstiler.

- Vår undertøyskampanje er en parodi på H&Ms årlige julekampanjer. Tanken er å mane til ettertanke, vekke debatt og samtidig med glimt i øyet rette kritikk mot det rådende idealbildet av kvinnekroppen. Vi har med plakatene laget det vi savner. Vi viser tykke og smale, unge og eldre, menn som poserer på typisk kvinnevis og kvinner som står oppstilt som en kar, sier Karin Skog, en av initiativtakerne i feministnettverket.

Symbolverdi

- H&Ms reklame er ikke verre enn andres, men deres kampanjer har fått en symbolverdi. De er omdiskuterte og blir omtalt i media hvert år. De fleste mennesker har et forhold til H&Ms julekampanje enten de liker den eller ikke. Plakatene ser veldig like ut fra år til år, så alle kjenner dem igjen og det gjorde det lettere for oss å skape bilder som folk kjenner igjen i formen, sier Karin Skog.

I løpet av en knapp uke har 14 000 klikket seg inn på Kvinnor utan gränsers nettadresse, kugs.info, for å se på den alternative reklamekampanjen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer