STØRRE ENN ET HANGARSKIP: Verdens største oppdrettsanlegg designes av Nordnorsk Skipskonsult for oppdrettselskapet Nordlaks. Foto: Nordnorsk Skipskonsult.
STØRRE ENN ET HANGARSKIP: Verdens største oppdrettsanlegg designes av Nordnorsk Skipskonsult for oppdrettselskapet Nordlaks. Foto: Nordnorsk Skipskonsult.Vis mer

Harstad-bedrift utformer verdens største oppdrettsanlegg

Verdens største oppdrettsanlegg utformes av en bedrift i Harstad med 18 ansatte.


(Finansavisen): – I 2014 kollapset oljenæringen. Det ga oss muligheten til å ansette en rekke dyktige ingeniører. Det har vært med og løftet oss, sier Kjartan Karlsen, daglig leder i Nordnorsk Skipskonsult, som i markedet er bedre kjent under navnet NSK Ship Design, til Finansavisen.

De siste to årene har Harstad-bedriften sammen med lakseoppdrettsselskapet Nordlaks utviklet og prosjektert en enorm, skipslignende konstruksjon.

Farkosten Havfarm måler 430 meter, 100 meter lengre enn USAs hangarskip i Nimitz-klassen. Den skal ligge fast ute til sjøs og bevege seg innenfor en sirkel med diameter på én kilometer.

Ifølge nettavisen Sysla er det kun ett skip i historien som har vært lengre: Den 458 meter lange supertankeren Seawise Giant, som i en periode var kjent som Jahre Viking.

– Har klar posisjon

– Vi har i flere år hatt en klar posisjon innenfor oppdrett, så det merkes at bransjen har gått bra de siste årene, sier Karlsen til Finansavisen.

Selskapet ble etablert av ham selv i 1996, og drev de første årene primært med ombygging av fiskefartøyer og ferger.

– Etter hvert fikk vi mer avanserte oppdrag, så vi bygget oss sakte, men sikkert opp. Vi startet med ombygging med budsjettramme på noen titusen kroner. I dag jobber vi med nybygg i milliardklassen, sier Karlsen til Finansavisen.

Konkurransebildet betegner Karlsen som hardt og internasjonalt. I Norge utpeker han Rolls Royce i Ulsteinvik, Salt Ship Design på Stord og Skipsteknisk i Ålesund som de tøffeste konkurrentene.

– Vi jobber i et internasjonalt marked, med konkurrenter overalt, men Norge har ry på seg for å ha de beste skipsingeniørene, sier han.

Flere økonominyheter:

Søndagens aksjetips
Mer støtte til riggfusjon
Hegnar: - En nyttig idiot for byrådet i Oslo