Hasardslalåm på E18: slapp billigere av å sovne bak rattet

Yrkessjåfør så døden i hvitøyet. Her er politiets reaksjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Alle involverte har hatt griseflaks, konkluderer politiadvokat Nora Pedersen uoppfordret overfor Dagbladet før hun legger fram Follo-politiets endelige reaksjon på den livsfarlige kjøringen i videoen over.

Sjåføren som sjonglerer mellom motgående vogntog, trafikkøy og andre biler i ettermiddagsrushet, har vedtatt et forelegg på 6 000 kroner og inndragning av førerkortet i et halvt år.

- Han har erkjent at han var sliten og trøtt, og at han kan ha sovnet. Vi tror han i hans forklaring om at det ikke var en bevisst forbikjøring. Det ville vært alvorligere etter lovpraksis. Videoen, der bilen er utenfor avmerket veibane på venstre side, understøtter hans forklaring, sier politijuristen til Dagbladet.

Hun har støttet seg til politiets og rettsvesenets tolkning av Vegtrafikkloven i farlige trafikksituasjoner de siste årene. I denne saken er det paragraf 3 om hensynsfull ferdsel og paragraf 21 om farer ved å være sliten og trøtt bak rattet som har kommet til anvendelse.

Mildere straff for å sovne Der er konklusjonen klar: når en livsfarlig situasjon oppstår,er det mindre alvorlig for sjåføren om han/hun har sovnet eller tatt sjansen på en hasardiøs forbikjøring.

Politiet reagerte etterhvert på grunnlag av denne videoen, som er sett et sekssifret antall ganger på Dagbladet.no og i andre medier etter at yrkessjåfør Knut Heitmann i Mysen fanget opp situasjonen foran seg i ettermiddagsruset onsdag 8. januar i det sterkt trafikkerte Elvestadkrysset i Hobøl.

- Jeg la bak denne bilen 15 - 20 minutter fra Vinterbro, og det gikk jevnt unna rundt fartsgrensen, som er 70 kilometer i timen det meste av strekningen. Jeg la merke til bilen allerede i Ås-krysset, fordi den sneiet borti en brøytestikke og lå klistret opp i bilen foran.

- Sjåføren brukte aldri muligheten til å kjøre forbi på de lange, oversiktlige slettene. Men det var heller ikke noe poeng, for han ville bare rykket en plass fram, sa Heitmann til Dagbladet et par dager etter sjokkopplevelsen.

Opptil seks biler Han kjører 100 000 kilometer i året på trafikktette østlandsveier. Han har ikke hatt hjertet så langt opp i halsen som på hjem fra (og med) jobben for to måneder siden.

- Hvor mange biler ville vært innblandet hvis forbikjøreren hadde kræsjet med vogntoget eller midtrabatten ?

- Garantert fire, og kanskje to til: den som kjørte bak meg og motgående vogntog. Forbikjøringsbilen ville uansett blitt dyttet inn i kassevogna, som ville havnet som et prosjektil rett foran meg. Jeg tenkte først at han som kjørte forbi måtte ha sovnet, vært syk eller hatt tekniske problemer. Det får eventuelt politiet funnet ut av, sa Heitmann da.