REISEGARANTI: Har du bestilt flyreise med et selskap som går konkurs, har du ikke krav på å få pengene tilbake. Nå ber hovedorganisasjonen Virke regjeringen ta grep.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX
REISEGARANTI: Har du bestilt flyreise med et selskap som går konkurs, har du ikke krav på å få pengene tilbake. Nå ber hovedorganisasjonen Virke regjeringen ta grep. Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIXVis mer

Virke frykter flykonkurser vil ramme reisende

- Haster med reisegaranti

Pengeproblemene i flybransjen viser at det haster med et eget reisegarantifond som ikke bare omfatter pakkereiser, sier leder Astrid Bergmål i Virke Reiseliv.

- Flere flyselskaper har gått konkurs, og vi frykter flere vil følge. Marginene er små i luftfarten, og Norwegian er en av flere som har fått merke at det er krevende å drive flyselskap, sier Bergmål til Dagbladet.

GARANTI: Leder Astrid Bergmål i Virke Reiseliv krever at regjeringen oppretter et eget reisegarantifond for flyreiser. Foto: Virke
GARANTI: Leder Astrid Bergmål i Virke Reiseliv krever at regjeringen oppretter et eget reisegarantifond for flyreiser. Foto: Virke Vis mer

I dag må alle som selger pakkereiser stille reisegaranti. Dermed vil du være sikret når du kjøper en chartertur og arrangøren går konkurs. En slik garanti har du ikke dersom du kun har kjøpt flybilletter og ordnet hotellreservasjon eller annen overnatting på egen hånd.

- Vi mener regjeringen snarest må opprette et eget reisegarantifond for flyreiser, gjerne etter dansk modell. Der legges det 2 kroner på billletten, som går til et fond, som betaler penger til de reisende dersom flyselskapet de skulle ha reist med, går konkurs, sier Bergmål.

- Ulogisk

Før sommeren i fjor sikret de rødgrønne partiene ved hjelp av KrF flertall på Stortinget for et såkalt anmodningsforslag til regjeringen om at reisearrangører som for eksempel Ving og Apollo skal stille reisegaranti også når de kun selger flyreiser - slik regelen var tidligere.

Regjeringen har sendt forslaget på høring og et endelig vedtak kan bli fattet av Stortinget i vår.

- Forslaget bør endres fordi det ikke innebærer at flyselskapene må stille en reisegaranti. I tillegg til å være konkurransevridende, så er dette er helt ulogisk. Folk flest kjøper flybilletter direkte fra flyselskapet eller gjennom et reisebyrå, og i mindre grad av reisearrangører som Ving eller Apollo, sier Bergmål.

- Ikke konkurstruet

Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen avviser på spørsmål fra Dagbladet at flyselskapet er truet av konkurs. Det har vært mye oppmerksomhet om Norwegians krevende finansielle situasjon den siste tiden.

- Nei, Norwegian er ikke konkurstruet, så vi kan berolige både Virke, våre kunder og medarbeidere om at skremselsbildet som tegnes i media ikke stemmer overens med virkeligheten, sier han.

Norwegian har ellers lite til overs for forslaget fra Virke Reiseliv om et eget garantifond for flyreiser.

- Å pålegge passasjerene enda flere avgifter mener vi er lite hensiktsmessig. Det er ingen tvil om at konkurransesituasjonen i luftfarten er tøff, sier Sandaker-Nielsen.

- Uforståelig

Hovedorganisasjonen Virke som representerer flere enn 21 000 virksomheter i tjenestenæringen, har levert høringssvar til regjeringen og også bedt om et møte med ansvarlig statsråd Linda Hofstad Helleland (H) om saken.

KONKURS: Tysklands nest største flyselskap Air Berlin erklærte seg konkurs i august i fjor, da den største eieren, det Abu Dhabi-baserte flyselskapet Etihad Airways, stanset pengestrømmen. Foto: Michael Sohn AP/NTB Scanpix
KONKURS: Tysklands nest største flyselskap Air Berlin erklærte seg konkurs i august i fjor, da den største eieren, det Abu Dhabi-baserte flyselskapet Etihad Airways, stanset pengestrømmen. Foto: Michael Sohn AP/NTB Scanpix Vis mer

- Det er uforståelig at politikerne ikke ser ut til å ha tatt inn over seg at faren for flykonkurser er høyst reell. Primera Air gikk konkurs forrige høst og Air Berlin gjorde det samme for kort tid siden, sier Bergmål.

Hun mener den danske modellen fungerer godt, ikke minst fordi flyselskapene slipper å binde opp kapital, samtidig som forbrukerne får beskyttelse.

- Modellen er forbrukervennlig, ikke konkurransevridende og den behandler alle aktører likt, sier hun.