- Hastverk årsak til tunnelskandalen

TRONDHEIM (Dagbladet): Forundersøkelsene i Romeriksporten var gode nok. Hastverk var den viktigste årsaken til at tunnelarbeidet utviklet seg til et skandaleprosjekt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Dette hevder sivilingeniør Per Bollingmo i firmaet NOTEBY AS. På en konferanse om trafikktunneler, ved NTNU i Trondheim, snakket han i går om sine erfaringer fra arbeidet med Romeriksporten.- Noen synes å mene at en geolog er en person med røntgensyn, men erfaringene fra Romeriksporten og andre anlegg, viser at det ikke er mulig å kartlegge forholdene fullstendig på forhånd, sier Bollingmo.

Han hadde ansvar for forundersøkelser og prosjektering i Romeriksporten, samtidig som han var sporadisk med i sikringsarbeidet under tunnelbyggingen.

Må ha tid

- Vi gjorde de beregninger vi mener det er mulig å gjøre på forhånd. Det ble heller ikke behov for andre metoder enn dem vi beskrev i anbudet, sier Bollingmo.- Er ikke dette et forsøk på å fraskrive seg ansvar?

- Nei, uansett hvor gode metoder du bruker, kan du ikke avsløre i detalj hva fjellet inneholder 200 meter under bakken, sier Bollingmo, som likevel mener det er ting som kan gjøres bedre ved seinere tunnelprosjekt:

- Vi må innse at i en 13 kilometer lang tunnel, så kan det oppstå problemer. Derfor må man ha god tid på arbeidet. Man kan ikke presse fram et prosjekt, sier Bollingmo.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer