- Hastverk årsak til tunnelskandalen

TRONDHEIM (Dagbladet): Forundersøkelsene i Romeriksporten var gode nok. Hastverk var den viktigste årsaken til at tunnelarbeidet utviklet seg til et skandaleprosjekt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette hevder sivilingeniør Per Bollingmo i firmaet NOTEBY AS. På en konferanse om trafikktunneler, ved NTNU i Trondheim, snakket han i går om sine erfaringer fra arbeidet med Romeriksporten.
- Noen synes å mene at en geolog er en person med røntgensyn, men erfaringene fra Romeriksporten og andre anlegg, viser at det ikke er mulig å kartlegge forholdene fullstendig på forhånd, sier Bollingmo.

Han hadde ansvar for forundersøkelser og prosjektering i Romeriksporten, samtidig som han var sporadisk med i sikringsarbeidet under tunnelbyggingen.

Må ha tid

- Vi gjorde de beregninger vi mener det er mulig å gjøre på forhånd. Det ble heller ikke behov for andre metoder enn dem vi beskrev i anbudet, sier Bollingmo.
- Er ikke dette et forsøk på å fraskrive seg ansvar?

- Nei, uansett hvor gode metoder du bruker, kan du ikke avsløre i detalj hva fjellet inneholder 200 meter under bakken, sier Bollingmo, som likevel mener det er ting som kan gjøres bedre ved seinere tunnelprosjekt:

- Vi må innse at i en 13 kilometer lang tunnel, så kan det oppstå problemer. Derfor må man ha god tid på arbeidet. Man kan ikke presse fram et prosjekt, sier Bollingmo.

Presset fram?

- Mener du at Romeriksporten ble presset fram?

- Etter å ha kranglet i 30 år om lokaliseringen av flyplassen, så skulle det bygges ut på rekordtid. Hadde vi hatt bedre tid, ville vi hatt metoder til å sikre tunnelen. Det største problemet var mangel på tid, sier Per Bollingmo.
- Og hvem har ansvaret for hastverket?

- Nei, det vil jeg ikke kommentere, både fordi det er kompliserte ansvarsforhold med mange aktører og på grunn av den kommende voldgiftssaken mellom entreprenør og byggherre, sier Bollingmo.
Han mener problemene i Romeriksporten har gitt en helt annen oppmerksomhet på vannlekkasjer i forbindelse med tunnelprosjekt, og at dette vil føre til mer offentlige krav, blant annet til utredning og til lekkasjer.