Havarikommisjonen kritisk til Helikopter Service

Havarikommisjonen for sivil luftfart er kritisk til at Helikopter Service ventet i to uker med å fortelle om feil ved et Super Puma-helikopter. Det var et helikopter av denne typen som styrtet på Nornefeltet 8. september

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

lykken kostet 12 mennesker livet.

Helikopter Service fant små sprekker i metalloverflaten i en drivhylse som overfører drivkraft fra motor til hovedgirboksen på et Super Puma-helikopter, som er leid ut til Cougar Helicopters på Newfoundland.

Skaden ble oppdaget under den omfattende inspeksjonen som Helikopter Service gjennomførte på sine helikoptre etter Norneulykken. Selskapet skal ha fått beskjed om feilen for over to uker siden. Helikopterfabrikanten ble informert, men ikke Havarikommisjonen for sivil luftfart som etterforsker Norneulykken.

Informert på fredag

- En av våre medarbeidere ble informert om saken fredag. Jeg har vært i kontakt med Helikopter Service. Selskapet bedømte det slik at det ikke var noen sammenheng mellom feilen og årsaken til Norneulykken, og at det derfor ikke var av betydning for oss. De sier nå at de kanskje burde ha informert oss, sier direktør Finn Heimdal i Havarikommisjonen for sivil luftfart til NTB.

Helikopterselskapet har lovet å sende over all dokumentasjon i saken i dag, slik at Havarikommisjonen kan gjennomgå saken selv mandag. Blant annet må det vurderes om Luftfartsverket burde vært informert om feilen på det norskeide helikopteret.

Klare regler

- Bestemmelsene for rapporteringen av slike funn er ganske klare. Foreløpig kan jeg ikke si at Helikopter Service har gjort en feilaktig vurdering. Det er klart at dette vekker oppmerksomhet etter en slik ulykke, det skjønner jeg godt, sier Heimdal.

Spørsmålet er om selskapet hadde informeringsplikt overfor Luftfartsverket. Dersom det skulle vise seg at Helikopter Service burde ha informert om funnet, har Luftfartsverket mulighet for å sette inn sanksjoner mot selskapet.