STYRTET HER:  Helikopteret med 13 personer om bord styret her ved Turøy i Fjell kommune på fredag. Her heves vraket. Foto: Eivind Senneset, Dagbladet
STYRTET HER: Helikopteret med 13 personer om bord styret her ved Turøy i Fjell kommune på fredag. Her heves vraket. Foto: Eivind Senneset, DagbladetVis mer

Havarikommisjonen med siste nytt om ulykka

- Det er en teknisk ulykke, ikke en ulykke som skyldes menneskelig feilhandling om bord.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

HAAKONSVERN (Dagbladet): Inne i en hall på Haakonsvern står hele pressenorge. Bak et gult og avart sperrebånd ligger vrakrestene fra helikopterulykka på betonggulvet. Fem rotorblader. Noen av helikopterdeler ligger på paller, andre på gulvet.

- Vi er så sikker som vi kan bli på at dette er en teknisk feil og kun det, sier Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen.

Havarikommisjonen har fått hentet ut informasjonen fra den «svarte boksen» og holder nå en pressekonferanse med siste nytt fra helikopterulykka.

De bekrefter at rotoren løsnet fra helikopterkroppen før helikopteret traff bakken. Basert på vrakrestene og informasjon fra de svarte boksene, har Havarikommisjonen kommet fram til at dette er en teknisk ulykke.

- Det er en teknisk ulykke, ikke en ulykke som skyldes menneskelig feilhandling om bord, sier Halvorsen.

- Jeg tror ikke de oppdaget at det skjedde noe galt, la han seinere til.

Bekrefter: Teknisk svikt Han sier situasjonen utviklet seg raskt fra problemet oppsto til ulykken var et faktum.

- Det er kommet stadig nye komponenter inn. Vi har hentet mye opp fra havet og land, sier han.

- Vi vet at det fortsatt ligger deler i sjøen som de ikke får tak i nå på grunn av været, sier havariinspektør Edith Irgens.

Les alt om ulykken i denne nettspesialen
.

Den svarte boksen Helikopterets «svarte boks» er i realiteten oransje og ble hentet opp av vannet på fredag. Sammen kan de to delene, taleregistratoren og ferdsskriveren, gjøre det mulig å rekonstruere hele styrten.

- Arbeidet med å lese ut data fra registratoren er fullført. Dataene som er hentet ut er av god kvalitet og er sendt tilbake til Norge for analyse, skriver Havarikommisjonen i en pressemelding i går.

Taleregistratoren tar nemlig opp lyd i cockpiten, mens ferdsskriveren registrerer helikopterets tilstand og alle tekniske data som høyde, fart, kurs og akselerasjon. 

Det ble ikke sendt ut et nødsignal fra cockpit før helikopteret styrtet.