HAR FUNNET ÅRSAK: Representanter fra Statens Havarikommisjon inspiserer vraket etter helikopteret som styrtet på Turøy i Hordaland. 13 personer døde. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
HAR FUNNET ÅRSAK: Representanter fra Statens Havarikommisjon inspiserer vraket etter helikopteret som styrtet på Turøy i Hordaland. 13 personer døde. Foto: Henning Lillegård / DagbladetVis mer

Havarikommisjonen mener å ha funnet årsaken til Turøy-ulykken

Tretthetsbrudd i girboksen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Et tretthetsbrudd i girboksen er trolig en faktor som forårsaket helikopterulykken ved Turøy, opplyser Havarikommisjonen til Aftenposten.

Havarikommisjonen går nå ut med en umiddelbar sikkerhetstilrådning til EASA (European Aviation Safety Agency) om helikoptertypen Airbus H225.

- Foreløpige funn viser at det kan være tegn på tretthetsbrudd i giret, sier direktør William J. Bertheussen i Statens havarikommisjon for transport (SHT) til Aftenposten.

- Vi er i ganske sikre på at vi er inne på en av årsaksfaktorene og en viktig en, sier han.

Vanskelig å oppdage  I rapporten som havarikommisjonen har lagt ut på sine hjemmesider, heter det at undersøkelser av deler fra giret «har avdekket kjennetegn forenelige med materialtretthet» (fatigue)

Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen sier de med veldig stor sannsynlighet kan konkludere med at feilen skyldes utmatting av metallet.

- Funnet er av en slik natur at det er fare for at det ikke blir oppdaget før det vokser seg til noe større. Sprekker i materialer som dette er noe som utvikler seg over tid. Dette er absolutt ikke noe vi ønsker se i en flydel, sier Halvorsen til Bergens Tidende.

Har avvist tretthetsbrudd Helikopterprodusenten Airbus har tidligere avvist teorien om at problemer med girkassa kan være årsak til ulykken.

Alle 13 om bord mistet livet da Super Puma-helikopteret styrtet ved Turøy i Hordaland 29. april.

Ulykken var den mest alvorlige på nesten 40 år. Helikopteret var på vei fra den Statoil-drevne oljeplattformen Gullfaks B i Nordsjøen til Bergen lufthavn, Flesland.

Helikopteret styrtet etter at rotoren løsnet. Tidligere er det kjent at festeanordningene for rotoren og selve festet, som holdt staget fast til toppen av hovedgir-boksen ble funnet 3-400 meter unna havaristedet.

MULIG FEILKILDE: Slitasje på denne delen, omtalt som Second stage planet gear, er ifølge havarikommisjonen det som sannsynligvis har forårsaket ulykken.
MULIG FEILKILDE: Slitasje på denne delen, omtalt som Second stage planet gear, er ifølge havarikommisjonen det som sannsynligvis har forårsaket ulykken. Vis mer
TRETTHETSBRUDD: Analyser av disse to delene, som var del av giret, har avdekket et sannsynlig tretthetsbrudd.
TRETTHETSBRUDD: Analyser av disse to delene, som var del av giret, har avdekket et sannsynlig tretthetsbrudd. Vis mer