Granskingsrapport påpeker «lav kollisjonssikkerhet» etter dødsulykke med buss

Havarikommisjonen urolig for bussjåførers sikkerhet

En sjåfør døde, en annen hardt skadd, til tross for lav fart.

«SVAK KOLLISJONSSIKKERHET»: Slik så bussen kjørt av den omkomne sjåføren ut etter ulykken den 17. november 2017. I en fersk rapport skriver Havarikommisjonen at lavere kollisjonssikkerhet for sjåfører av busser enn andre kjøretøyer medvirket sterkt til det store skadeomfanget. Foto: Havarikommisjonens rapport
«SVAK KOLLISJONSSIKKERHET»: Slik så bussen kjørt av den omkomne sjåføren ut etter ulykken den 17. november 2017. I en fersk rapport skriver Havarikommisjonen at lavere kollisjonssikkerhet for sjåfører av busser enn andre kjøretøyer medvirket sterkt til det store skadeomfanget. Foto: Havarikommisjonens rapport Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

I Havarikommisjonens rapport etter en bussulykke på Ullensaker i Akershus i 2017 utpekes «svak kollisjonsbeskyttelse» for bussjåfører som årsak til det store skadeomfanget.

Den ene sjåføren, en mann i 50-åra, døde i ulykken. Den andre sjåføren ble hardt skadd, men ingen av passasjerene. Begge bussene kjørte for Nettbuss.

«SHT mener at ulykkens skadeomfang er sterkt påvirket av bussenes svake kollisjonsbeskyttelse på førerplass», står det i rapporten fra Statens havarikommisjon for transport (SHT), som var klar denne uka.

Samtidig presiseres det at bussene, begge 2009-modeller av merket Volvo, oppfylte norske og internasjonale sikkerhetskrav.

Vil skjerpe kravene

Ulykken skjedde på glatt føre i Nafstadhelningen i Ullensaker, på en skyggefull strekning med rimfrost og isdannelse.

Før sammenstøtet hadde sjåføren som døde bremset hardt, og greid å få bussen ned i en fart på 34 kilometer i timen. Den andre bussen holdt 33 kilometer i timen i kollisjonsøyeblikket.

«Ulykken viser at selv i lav hastighet, påvirket konstruksjon og kollisjonssikkerheten skadeomfanget i ulykken. SHT fremmer en sikkerhetstilråding til Volvo om å øke kollisjonssikkerheten i sine rutebusser», skriver Havarikommisjonen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer