Granskingsrapport påpeker «lav kollisjonssikkerhet» etter dødsulykke med buss

Havarikommisjonen urolig for bussjåførers sikkerhet

En sjåfør døde, en annen hardt skadd, til tross for lav fart.

«SVAK KOLLISJONSSIKKERHET»: Slik så bussen kjørt av den omkomne sjåføren ut etter ulykken den 17. november 2017. I en fersk rapport skriver Havarikommisjonen at lavere kollisjonssikkerhet for sjåfører av busser enn andre kjøretøyer medvirket sterkt til det store skadeomfanget. Foto: Havarikommisjonens rapport
«SVAK KOLLISJONSSIKKERHET»: Slik så bussen kjørt av den omkomne sjåføren ut etter ulykken den 17. november 2017. I en fersk rapport skriver Havarikommisjonen at lavere kollisjonssikkerhet for sjåfører av busser enn andre kjøretøyer medvirket sterkt til det store skadeomfanget. Foto: Havarikommisjonens rapportVis mer

I Havarikommisjonens rapport etter en bussulykke på Ullensaker i Akershus i 2017 utpekes «svak kollisjonsbeskyttelse» for bussjåfører som årsak til det store skadeomfanget.

Den ene sjåføren, en mann i 50-åra, døde i ulykken. Den andre sjåføren ble hardt skadd, men ingen av passasjerene. Begge bussene kjørte for Nettbuss.

«SHT mener at ulykkens skadeomfang er sterkt påvirket av bussenes svake kollisjonsbeskyttelse på førerplass», står det i rapporten fra Statens havarikommisjon for transport (SHT), som var klar denne uka.

Samtidig presiseres det at bussene, begge 2009-modeller av merket Volvo, oppfylte norske og internasjonale sikkerhetskrav.

Vil skjerpe kravene

Ulykken skjedde på glatt føre i Nafstadhelningen i Ullensaker, på en skyggefull strekning med rimfrost og isdannelse.

Før sammenstøtet hadde sjåføren som døde bremset hardt, og greid å få bussen ned i en fart på 34 kilometer i timen. Den andre bussen holdt 33 kilometer i timen i kollisjonsøyeblikket.

«Ulykken viser at selv i lav hastighet, påvirket konstruksjon og kollisjonssikkerheten skadeomfanget i ulykken. SHT fremmer en sikkerhetstilråding til Volvo om å øke kollisjonssikkerheten i sine rutebusser», skriver Havarikommisjonen.

Kommisjonen tar til orde for skjerpede krav til kollisjonssikkerhet for busser i det internasjonale regelverket, noe Norge allerede har gått inn for. Ifølge rapporten er sikkerhetskravene lavere for busser enn for andre typer kjøretøyer.

Bekymrer Vy

I Nettbuss, som nå har skiftet navn til Vy Buss, deler de kommisjonens bekymring for sjåførenes sikkerhet.

- Selvsagt bekymrer dette oss også. Vi har over lengre tid jobbet blant annet gjennom NHO Transport, for å påvirke bussleverandørbransjen, sier pressesjef Åge-Christoffer Lundeby i Vy til Dagbladet.

Han sier at selskapet etter bussulykken på Ullensaker har satt «ekstra trykk på» arbeidet med kollisjonssikkerhet.

- Ulykken den 17. november 2017 var en alvorlig tankevekker for en samlet bransje, sier han, og forteller at det gikk inn på mange i selskapet å miste en dyktig medarbeider.

- Det er åpenbart at vi har en lang vei å gå når det gjelder kollisjonssikkerheten for bussjåfører, spesielt på rutebusser, sier Lundeby.

«Mindre tilstrekkelig nivå»

Markedsdirektør buss Svenn Åge Løkken i Volvo Norge AS er enig i at kollisjonsbeskyttelsen for førere av denne typen busser er på et «mindre tilstrekkelig nivå» i forhold til andre kjøretøyer.

I en e-post til Dagbladet skriver han at dette gjelder alle bybusser i bransjen.

På spørsmål om hva Volvo eventuelt vil gjøre for å bedre kollisjonssikkerheten for sjåfører på slike busser, svarer Løkken slik:

«Vi har i dag en sterkere struktur i bjelker foran fører som klarer mer kollisjonsenergi enn på den bussmodellen som kom i 2013. Vi ser også på muligheten til å forbedre sikkerheten ytterligere ved å plassere en bjelke høyere, noe som bedre vil fange opp kraften fra ett tungt kjøretøy».

Vil påvirke bussleverandørene

Ifølge Åge-Christoffer Lundeby er det vanskelig eller umulig for Vy å endre busskonstruksjoner på egen hånd, fordi det kan gjøre at bussene ikke lenger er godkjent.

Han sier at både Statens vegvesen og Vy Buss - som ifølge Lundeby har et aktivt verneapparat og flinke tillitsvalgte - jobber via europeiske kanaler for skjerpet sikkerhet.

- Alle jobber med det for øye å kunne påvirke bussleverandørene til å bygge sikrere busser, sier Lundeby.

Havarikommisjonen opplyser at Volvo siden 2007 har bygget inn underkjølingshinder på sine ekspressbusser, og mener at ulykken på Ullensaker viser et behov for å øke kollisjonssikkerheten for førere også i vanlige rutebusser.