SKAL UNDERSØKES: Deler fra helikopteret ble i går hevet. Minneenhet (t.h) er tatt ut fra den kombinerte tale- og dataregistratoren. Foto: Statens havarikommisjon
SKAL UNDERSØKES: Deler fra helikopteret ble i går hevet. Minneenhet (t.h) er tatt ut fra den kombinerte tale- og dataregistratoren. Foto: Statens havarikommisjonVis mer

Havarikommisjonen: Vil ta et år å få endelig svar på hva som gikk galt med helikopteret

Franske og britiske eksperter bidrar i undersøkelsene etter helikopterstyrten på Turøy.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERGEN/OSLO (Dagbladet): Statens havarikommisjon jobber nå med å finne ut av årsaken til den tragiske helikopterulykken på Turøy fredag.

- I dag, søndag, fortsetter arbeidet med å søke etter deler fra helikopteret både i sjøen og på land. Samtidig vil undersøkelsene av hovedvraket og komponentene som nå er samlet på Håkonsvern fortsette, opplyser havarikommisjonen i en pressemelding søndag formiddag.

Fransk og britisk hjelp Helikoptervraket er blitt hevet og fraktet til Håkonsvern. Den kombinerte tale- og dataregistratoren ble hentet opp fra vraket fredag kveld, og er fraktet til spesialistene ved den engelske havarikommisjonen (AAIB) i England, der arbeidet med nedlasting av data har startet.

Engelskmennene og representanter fra den franske havarikommisjonen (BEA) deltar nå i undersøkelsene.

- BEA deltar fordi dette er et franskprodusert helikopter. BEA har med seg eksperter fra både helikopter- og motorfabrikant. AAIB er invitert med fordi Storbritannia har erfaring med tilsvarende offshoreoperasjoner og relativt nylig undersøkt hendelser med samme helikoptertype, opplyser havarikommisjonen.

Super Puma-helikoptre vært involvert i fem ulykker på britisk sektor i perioden 2009-2013. Den alvorligste skjedde med en tidligere versjon av det som styrtet fredag.

Kan ta et år Havarikommisjonen anslår at det vil kunne ta et år å få endelige svar på hva som gikk galt da helikopteret styrtet og 13 personer omkom.

- Arbeidet med å lage en komplett undersøkelse som belyser alle faktorer som ledet fram til ulykken tar imidlertid erfaringsmessig minst 12 måneder.

Minneenheten som er sendt til England kan, sammen med analyse av havaristed og komponenter, bidra til å belyse hva som skjedde på ulykkestidspunktet og i tiden forut for ulykken. Det var dykkere som fant de svarte boksene på havbunnen ved ulykkesstedet.

- Vi vet ikke om dataene som ligger på dem er komplette før vi har fått lest dem av i et laboratorium under kontrollerte former så vi ikke ødelegger informasjon i prosessen, sa direktør i luftfartsavdelingen i Havarikommisjonen, Kåre Halvorsen, til Dagbladet fredag.

Parallelt fortsetter også politiets søk i området.

- I løpet av dagen skal vi ha finsøk av flere holmer rundt fallplassen, og i terrenget der rotoren ble funnet. Vi skal også fortsette med søk i vannet, sa stabssjef Gustav Landro på en pressekonferanse i morges.

Kripos sin ID-gruppe har ansvaret for å fastslå identiteten til de omkomne. Leder i ID-gruppa Per Angel sier de har håp om å kunne komme med noen identifikasjoner i ettermiddag eller kveld.