Håvet inn på Lillestrøm-katastrofen

Enkelte drosjeeiere har dratt inn 130 000 kroner i den uka togtrafikken ble lammet av eksplosjonsfaren på Lillestrøm.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg tok drosje selv den første morgenen og drosjesjåføren jeg kjørte med var meget «happy», sier informasjonssjef Arvid Bårdstu i NSB Langdistanse. Han er ikke forundret over at drosjenæringen gnir seg i hendene etter NSB-marerittet på Lillestrøm.

- Når slike ting hender blir det veldig hektisk og det primære blir å få avviklet reisene smidigst mulig, sier Bårdstu. Dermed blir det ikke viktig for statsbanene å telle på ørene.

- Vi har en rabattavtale med Oslo Taxi og får relativt god rabatt.

Ifølge kilder i drosjenæringen har de heldigste av drosjeeierne i Oslo tatt inn 130 000 kroner den uka alle togpassasjerer ble omdirigert.

Lenge før kostnadene er kjent

Men verken informasjonssjefen eller noen andre i NSB kan allerede nå si noe om hvor stor ekstraregning NSB vil få etter den langvarige stengningen av Lillestrøm stasjon. - Erfaringsmessig vil det ta minst en måned før økonomidirektøren kan svare på hvor mye det har kostet oss.

Når det gjelder eksemplet i Dagbladet i dag der studenten Jens-Erik Aasbø fikk dekket drosje for 8 498 kroner istedenfor en flybillett til under 500 kroner, ser Arvid Bårdstu stort på det:

- Trakk det store loddet

- Han har etter det jeg kan se ikke hatt krav på å få dekket reisen videre av NSB i det hele tatt, siden han bare hadde billett til Oslo og ikke helt frem til Trondheim. For ifølge regelverket er det kun passasjerer med gjennomgangsbilletter som vi er pliktig å betale for. Aasbø har nok trukket det store loddet sånn sett. Han burde egentlig stått igjen på Oslo S, ler Bårdstu.