Havets skurker

Eierne av katastrofeskipet «Prestige» er de egentlig skurkene i dramaet utenfor Spania.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Skipsfarten sliter med en kultur av hemmelighold og ansvarsfraskrivelse. Systemet gir konkurransefortrinn til redere som beholder skip i trafikk lenge etter at de er gått ut på dato, og ikke lenger tilfredsstiller internasjonale regler. Nå er det på tide å få orden på hvem som eier skip og hvem som står for driften, sier David Cockcroft i det internasjonale transportarbeiderforbundet (ITF) til skipsfartsavisa Lloyd's List.

Samtidig som spanske myndigheter forsøker å redde kyststripa i Galicia, spør spanske aviser hvor man skal plassere ansvaret.

Folk i Galicia tror skadene hadde blitt mindre hvis «Prestige» hadde blitt tauet til ei havn. Fem dagers tauing i høy sjø var mer enn det skadde skipet tålte.

- Katastrofer som dette understreker maktesløsheten hos europeiske myndigheter, og reiser tvil om hvem som skal forsvare offentlighetens interesser når de kolliderer med private interesser, skriver avisa El Pams.

Gjettelek

Det 26 år gamle tankskipet «Prestige», som tirsdag brakk i to utenfor kysten av Nord-Spania, bar Bahamas-flagg, var klassifisert i USA, ble eid og drevet av greske interesser gjennom et selskap registrert i Liberia, leid inn av et foretak med base i Sveits med russiske forbindelser og hadde et internasjonalt mannskap.

Etter brannen på «Scandinavian Star» i 1990 måtte etterforskere gjennom samme gjettelek for å spore mulige ansvarlige. Ennå er man ikke enige om hvem som hadde ansvaret.

Nektet å betale

Da kaptein Maguras ble arrestert fredag etter at «Prestige» var evakuert, var anklagene blant annet at han nektet å følge myndighetenes ordre. Maguras skal ifølge den lokale avisa La Voz de Galicia i flere timer ha nektet å la «Prestige» bli tauet til havs fordi han syntes prisen var for høy. Og så langt er Magura den eneste som har gitt et ansikt til ansvaret for oljeutslippet, som kan bli en miljøkatastrofe av dimensjoner.

Hva som venter Magura av eventuell straff vil tida vise. Kapteinen på «Exxon Valdez», Joseph Hazelwood, fikk 50 000 dollar i bot og 1000 timers samfunnsarbeid.

ARRESTERT: Den greske kapteinen Apostolus Maguras på «Prestige» ble arrestert fredag i La Coruña i Spania anklaget for økologisk kriminalitet.