BROR TIL AGENTSELSKAPET: Havnesjef Øystein Jørgensen er bror til de som eier og driver Lanes Supply i Båtsfjord. Han sier at han melder seg inhabil når havnekontoret har saker som involverer agentselskapet. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
BROR TIL AGENTSELSKAPET: Havnesjef Øystein Jørgensen er bror til de som eier og driver Lanes Supply i Båtsfjord. Han sier at han melder seg inhabil når havnekontoret har saker som involverer agentselskapet. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Snøkrabbefangst

Havnesjefen er medeier i firmaet som knyttes til slavekontraktene

Havnesjefen i Båtsfjord er den første som møter fremmede båter på havna. Nestemann ut er gjerne den private skipsagenten - drevet av havnesjefens søsken.

BÅTSFJORD/OSLO (Dagbladet): Øystein Jørgensen er havnesjef i Båtsfjord, bygda som Dagbladet har omtalt i en rekke artikler om snøkrabbefiske.

Les alle artiklene her!

Dagbladet har knyttet flere av de latviske båtene som har ligget til havn i Båtsfjord, til sosial dumping og mulig menneskehandel. Men verken ordføreren eller den kommunalt ansatte havnesjefen har sett noe til det.

Nesten alle de latviske, litauiske og russiske båtene som deltok i snøkrabbefisket med base i Båtsfjord 2014-2016, har benyttet det lokale firmaet Lanes Supply som skipsagent. Det er drevet av havnesjefens søsken, Frits og Herdis Jørgensen. Mens havnesjefen selv har en aksjepost på 12 prosent.

BÅTSFJORD: Frits Jørgensen og søsteren Herdis driver agentvirksomhet for båter i Båtsfjord under navnet Lanes Supply. Broren og havnesjefen, Øystein Jørgensen, eier 12 prosent i selskapet.


Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
BÅTSFJORD: Frits Jørgensen og søsteren Herdis driver agentvirksomhet for båter i Båtsfjord under navnet Lanes Supply. Broren og havnesjefen, Øystein Jørgensen, eier 12 prosent i selskapet. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

- Agentselskapene er bindeleddet mellom oss og rederiet, sier havnesjef Jørgensen.

Havnesjefens etat har derfor mye kontakt med skipsagentene, blant annet faktureres havneavgifter via agent.

Krabbekrigen
Dagbladet har i en serie artikler avdekket omfattende sosial dumping og mulig menneskehandel på latviske, litauiske og russiske båter som kom til Norge for å fiske snøkrabbe. Mange nordmenn har tjent gode penger på virksomheten, basert på slavekontrakter i strid med EUs minstekrav. Les alle sakene her

Liten kommune

Selskapet som er dominerende på skipsagenttjenester i Båtsfjord, Lanes Supply, var teknisk konkurs da snøkrabbetrafikken kom. Omsetning og overskudd vokste, og egenkapitalen ble solid, takket være krabbebåtene.

Båtsfjord Havn KF fikk også store inntekter fra krabbeskipene, både ved havneavgifter og via millionutbytte fra datterselskapet Båtsfjord Sentralfryselager. Fryselageret, der Båtsfjord Havn er største eier, tjente gode penger på mellomlagring under krabbe-bonanzaet 2014-2016.

- Denne situasjonen i Båtsfjord eksemplifiserer en utfordring som ofte oppstår i mindre kommuner hvor det lett blir tette bånd mellom mektige aktører i offentlig og privat sektor, sier Tina Søreide, professor i juss og økonomi ved Norges handelshøyskole, og ekspert på korrupsjon.

KRABBEBÅTER: «Senator», «Saldus» og «Pavel Kopytin» ligger fortsatt ved brygga i Båtsfjord, nå ved privat kai. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
KRABBEBÅTER: «Senator», «Saldus» og «Pavel Kopytin» ligger fortsatt ved brygga i Båtsfjord, nå ved privat kai. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

Ikke sett noe uvanlig

Havnesjef Jørgensen leder det kommunale foretaket Båtsfjord Havn, hundre prosent eid av Båtsfjord kommune. En av havnesjefens viktigste oppgaver er å passe på at lover og regler følges i havna.

- Vi utfører ingen myndighetsoppgaver i forhold til å utøve aktiv kontroll med arbeidsforhold, men vi varsler rette myndighet om vi registrerer noe som er utenfor den norske normen. Da melder vi ifra med en gang.

- Har dere noen gang varslet om avvikende arbeidsforhold for de utenlandske sjøfolkene på krabbebåtene?

- Nei, vi har ikke fått noen rapporter om det og vi har heller ikke registrert noe uvanlig. Vi ble veldig overrasket da vi leste om dårlige og kritikkverdige forhold for sjøfolkene i Dagbladet.

- Han sier at han vil varsle «rette myndigheter» om mulige ulovligheter. Men samtidig, hvis et selskap tjener store penger på ulovlig praksis, kan inntektene øke også for havnesjefen personlig og hans familie, sier Tina Søreide.

Tett samarbeid

Båtsfjord-selskapet Sea & Coast er eid av en av de latviske krabberederne, Peteris Pildegovics, fetter og samarbeidspartner med Kirill Levanidov, som i sin tur er hovedeier i krabbefabrikken Seagourmet i Båtsfjord. Sea & Coast, selv et agentselskap, har samarbeidet tett med Lanes Supply om agenttjenester for krabbebåtene. Lanes har blant annet tillatelse til å håndtere fortollingssaker.

- Koblingen mellom havnesjefen og hans søskens agentselskap kan svekke folks tillit til havneadministrasjonen i Båtsfjord selv om havnesjefen selv er bevisst de mulige etiske utfordringene, kommenterer Søreide.

Hun har sett på saken på Dagbladets oppfordring.

- Jeg er passiv eier. Det er mine folk her ved kontoret som tar seg av Lanes Supply når det er aktuelt. Jeg melder meg inhabil i alle saker som har med Lanes å gjøre, og har ikke oppfattet dette som noe problem, forklarer Øystein Jørgensen.

Han understreker samtidig at havnesjefens kontor ikke legger seg opp i konkurransen mellom agentselskapene i Båtsfjord.

- Lanes Supply har ikke fått økt markedsandel etter at jeg ble havnesjef for tre og et halvt år siden.

Dagbladet har kontaktet eneste mulige konkurrent til Lanes Supply, Båtsfjord-firmaet Nor Companiet, som opplyser at agentselskapene i Båtsfjord samarbeider.

- Lanes Supply hjelper oss med fortolling. Vi jakter ikke på hverandres kunder og vi opplever ikke habilitetsproblemer med havnesjefen eller andre ved hans kontor, sier daglig leder Kim Einar Johnsen i Nor Companiet.

Risiko for interessekonflikt

Søreide minner likevel om risikoen for kryssende interesser:

- Selv om havnesjefen sørger for at mulig personlig vinning ikke påvirker vurderingene som inngår i jobben som havnesjef, er det risiko for interessekonflikt, sier hun.

Både Lanes Supply og Sea & Coast har signert som arbeidsgivere på «slavekontrakter» for indonesiske sjøfolk i Båtsfjord som Dagbladet har omtalt. Slik framsto det i alle fall for den norske ambassaden i Jakarta, som fikk slavekontraktene som vedlegg til visumsøknader. Eiere av begge firmaer hevder nå at deres signaturer er misbrukt på kontraktene, og avviser å ha undertegnet. Sea & Coast-eier Pildegovics sier kontraktene er falske.

- De som driver Sea & Coast virker å være veldig etterrettelige. Vi har ikke hatt noe dårlig samarbeid med dem. Som bedrifter har både Sea & Coast og Seagourmet vært eksemplariske. De har gitt lekeapparater til barnehagen og integrert seg i samfunnet. I Båtsfjord er det ikke tradisjon for å være skeptisk til utlendinger, sier Øystein Jørgensen til Dagbladet.

Ordfører: Uproblematisk

Ordfører Geir Knutsen kan ikke se at det har skapt noen problemer at havnesjefen er bror til de som driver det største agentselskapet i Båtsfjord, og at han også har aksjer i dette selskapet.

- Vi kjenner ikke til noen brudd på habilitetsregler i Båtsfjord havn. I ansettelseskontrakten til Øystein Jørgensen fikk vi med at han ikke kan ha verv eller eierskap i selskaper som kan utsette han for habilitetsproblemer som havnesjef. Vi visste at han var passiv eier i Lanes Supply, men han har hele tida meldt seg inhabil når saker om Lanes Supply har vært til behandling, sier Knutsen, som også er styreleder i Båtsfjord Havn.

HABIL: Ordfører Geir Knutsen i Båtsfjord kjenner ikke til noen brudd på habilitetsreglene.
Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
HABIL: Ordfører Geir Knutsen i Båtsfjord kjenner ikke til noen brudd på habilitetsreglene. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

- Den daglige driften av havneselskapet tar ikke jeg meg av. Det gjør mine underordnede. Jeg jobber mest med overordnede saker som prosjektarbeid. I tillegg driver jeg alminnelig ledelse. Kontakten med agentselskapene tar havnevakten seg av til enhver tid, forklarer Øystein Jørgensen.

Men det hjelper ikke at Øystein Jørgensen delegerer oppgaver til underordnede når familieselskapet er på banen. Når sjefen er inhabil er nemlig også hans underordnede det.

Underordnede inhabile

Professor i rettsvitenskap Jan Frithjof Bernt ved Universitetet i Bergen sier at verken havnesjefen eller noen av hans underordnede kan treffe vedtak som berører selskapet som eies og drives av søsknene til havnesjefen.

- Det er forvaltningslovens paragraf 6 som regulerer dette forholdet. Havnesjefen er klart nok inhabil i saker som angår søsknenes selskap, og i tillegg har vi en regel om at avgjørelse i en sak der sjefen er inhabil, kan heller ikke vedtak treffes av underordnede tjenestemenn i samme forvaltningsorgan. Dette gjelder også vurderinger knyttet til kontroll og tilsyn med pågående virksomhet, sier Bernt.

Enklere før

Daglig leder Herdis Jørgensen i Lanes Supply sier at de hadde et enklere forhold til havnesjefen tidligere, før broren ble ansatt som havnesjef.

- Min bror kan ikke delta i møter med oss. Det var bedre for oss før da vi kunne forholde oss direkte til havnesjefen. Nå snakker vi bare med andre ansatte på havnekontoret. Det eneste vi får fra havnesjefen er rundskriv om planer for havna, mudring og tidsplaner. Slike rundskriv går også til de andre agentene her, sier Herdis Jørgensen.

Øystein Jørgensen forklarer sin funksjon slik:

- Vi skal drive service og være limet mellom selskapene som driver virksomhet her. Først og fremst skal vi styre skipstrafikken og gi fortøyningshjelp til båtene. I tillegg skal vi passe på at regelverket i havna overholdes.

Tolletaten forsvant fra Båtsfjord i 2003. Det var i ei tid da de allerede hadde den største havna i Finnmark.

- Båtsfjord er den havna som har mest trafikk og flest utenlandske skip på besøk av alle havner i Finnmark. Hvis vi registrerer noe mistenkelig, så varsler vi norske myndigheter. Sjøfartsdirektoratet har hatt kontroll med båter som har ligget til kai her, men de forsvant for fire eller fem år siden. Når de offentlige myndighetene blir borte, så kan noe av den preventive virkningen av tilstedeværelse bli svekket, sier Øystein Jørgensen.

I dag er det havnesjefens kontor under ledelse av Øystein Jørgensen som er vokter for myndighetene.