«Havsel» har tettet lekkasjen

Selfangstskuta «Havsel» fra Tromsø med 13 mann om bord, har fått tettet lekkasjen. Mannskapet jobbet søndag ettermiddag med å forsterke nødreparasjonen, og båten vil kanskje forsøke å returnere mot Norge for egen maskin.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skuta lå søndag ettermiddag i le av iskanten i området mellom Jan Mayen og Grønland i påvente av at vinden skal løye. Ifølge værmeldingen er det varslet roligere vær i løpet av kommende døgn.

- Orion-flyet som tok av klokka 11 fra Andøy, er framme ved havaristen og har kontakt med fartøyet. Mannskapet arbeider fortsatt med å forsterke nødreparasjonen. De har klart å lense skipet og ligger nå i le av iskanten øst av Grønland, opplyste presseansvarlig Geir Mortensen ved Hovedredningssentralen Nord-Norge søndag ettermiddag.

Skipperen bestemmer

Skipperen om bord i båten vil ta beslutningen om båten skal gå østover i retning av Norge når reparasjonen er fullstendig utført. Det kan også bli aktuelt at skipet går i retning Island.

- Vi venter på skipperens vurderinger. Dersom «Havsel» kan gå for egen maskin, vil den kunne bli møtt av det norske kystvaktskipet KV «Tromsø» som søndag ettermiddag befinner seg litt over 700 kilometer nordøst av Jan Mayen. Dersom «Tromsø» skal gå hele strekningen alene, vil den først kunne være framme ved havaristen ved 23-tida mandag kveld, opplyste vakthavende redningsleder Frode Iversen ved Hovedredningssentralen Nord-Norge til NTB ved 15.30-tida søndag.

Vil returnere

Skipperen regner med at reparasjonen vil være ferdig utført ved 17-18-tida søndag.

På bakgrunn av skipperens vurdering av situasjonen holdes det islandske Super Puma helikopteret i beredskap i byen Isafjordur på nordvestkysten av Island.

I og med at det driver isflak rundt om havaristen, og at det fortsatt blåser storm fra nordnordvest, betegnes situasjonen fortsatt som alvorlig.

- Cirka klokka 17 søndag vil det bli tatt en beslutning om redningsaksjonens videre forløp, opplyser Mortensen.

Aksjon nødvendig

Politimester Bernt Fredrik Moe i Salten politidistrikt sa søndag til NRK at drivisen rundt båten er en belastning på fartøyet og en ekstra risiko. Det var drivisen som forårsaket flengen i skroget til «Havsel».

- Det er store avstander og ingen fartøyer i området der «Havsel» befinner seg. Men det er klart at det er helt nødvendig med en form for redningsaksjon, sa Moe tidligere på dagen.

Redningsoperasjon

I tillegg til redningshelikopteret er det danske kystvaktskipet «Vædderen» med helikopter om bord gått ut fra Reykjavik, men dette fartøyet vil ikke kunne være framme før tidligst ved midnatt.

Det norske kystvaktskipet KV «Tromsø» er sendt mot havaristens posisjon og vil være framme mandag kveld. Også KV «Nordkapp» seiler mot havaristen, opplyser Hovedredningssentralen Nord-Norge.

Hovedredningssentralen fikk melding klokka 6.42 søndag morgen, og har hele tiden hatt kontakt med mannskapet på selfangstfartøyet via kystradio.

«Havsel» er eid av Troms Havfiske, og hører hjemme i Tromsø. Fartøyet ble bygd i 1980.

De nærmeste pårørende til mannskapet på 13 mann om bord var søndag ettermiddag varslet om ulykken. Mannskapet kommer fra flere steder i Norge, opplyser Hovedredningssentralen.

(NTB)