Hege til topps igjen

Mest verd av reklame-figurene Hun er tidligere kåret til Norges morsomste kvinne. Nå topper Hege Schøyen også lista over våre mest attraktive objekter på reklamemarkedet. Dagbladet bringer her en kommersiell vurdering av våre mest kjente og ettertraktede rollefigurer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stadig flere av de figurene som slår igjennom og får suksess på TV-skjermen, blir ettertraktede figurer for reklamebransjen i kjølvannet av dette.

Dagbladet har fått en sakkyndig, men kritisk jury fra reklamebransjen til å fastsette hva humoristene er verd i reklame på det kommersielle markedet.

Sjefhumorist Hege Schøyen er inne med hele tre figurer blant de ti øverste på lista.

Nekter comeback

Aller øverst troner Bitten som en dronning. Vi husker henne fra TV-programmet «Midt i smørøyet».

Hege Schøyen har ingen planer om å trekke Bitten ut av skapet igjen.

- Hun har murt seg inne på rommet sitt og drømmer om at Reidar skal ri mot henne på en hvit hest i solnedgangen, sier Hege Schøyen.

- Og selvfølgelig håper Bitten at Reidar ikke er så barnslig lenger der han stormer mot henne.

700 Stælken

Stælken Gundersen er hun også lite villig til å ta opp igjen.

- Jeg har spilt Stælken cirka 700 ganger på scenen. Har fått varig men og dyp røst etter å ha gjort til stemmen så mange ganger. Nei, det er nok større sjanse for at jeg gjør rollen som mora til Påsan igjen, sier Hege.

Selv om Bitten-figuren er gammel, betrakter altså bransjen henne som den mest verdifulle figuren. Dette må betraktes i lys av Hege Schøyens uttallige suksesser både på TV og på revyscenen, nå sist i «Fast følge» med makker Øyvind Blunck.

Millionkontrakt

I fjor satte Otto Jespersen og Morten Faldaas rekord med en reklamekontrakt på cirka én million kroner for å reklamere for Toy. I bransjen blir denne kontrakten betraktet som helt eksepsjonell, og må også ses i lys av at Jespersens og Faldaas' figurer nærmest opererte med kultstatus på den tida.

Normalt er det ingen som oppnår så høye kontraktsbeløp. Heller ikke av vår kresne jury.

I sine kommentarer hevder juryen at brødrene Dal er utdatert, Rolv Wesenlund er oppbrukt, men «Lille lørdag»-gjengen skal være et godt reklamevalg for tida. Likevel er det en viss usikkerhet om deres sære humor går hjem i hele landet. Stutum er et fantasiløst valg, men Vaktmesteren er et godt valg, mener Dagbladets ekspertjury.

Kjendisvegring

Det er stor skepsis i juryflertallet mot bruk av kjendiser i reklame.

- I jakten på kjendiser glemmes det ofte at de må ha relevans til produktet det reklameres for, sier William Richter.

- Kan vi unngå kjendiser, gjør vi det fordi vi mener kjente skuespillere stjeler oppmerksomheten fra budskapet og produktet, sier Knut Georg Andresen.

Til tross for disse utsagnene, ser vi mange kjente skuespillere i TV-reklame hver eneste kveld.

Den gjengse holdningen i bransjen er at når kjendiser gjør et positivt inntrykk i reklame, så smitter denne positiviteten over på din og min holdning til reklameobjektet.

Juryen har lagt til grunn figurenes underholdningsverdi, troverdighet, utslitthet og overbevisningsevne.

 Verdien er satt i forhold til inntektene av en normal reklamekampanje over tre måneder i TV, dagspresse og i butikker.