«Hei, pappa, Stian her ...vi tar inn vann»

Klokka 08.57 i går tikket den dramatiske meldingen fra ishavet inn på Bergtor Opsetts mobiltelefon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

TROMSØ (Dagbladet): - Hei pappa, Stian her, har slått hull i babord side, tar inn vann, har slagside på styrbord, jobber med å tette hullet... har kontakt med bodø radio hver halvtime... sender melding senere i dag... hils resten... glad i deg.

Bardu-mannen var på hytta på Senja da sjokkbudskapet fra sønnen Stian (23), kokk og førstereisgutt om bord på selfangstskuta «Havsel», tikket inn via satellittelefon.

Det ville skremt vettet av de fleste foreldre, men ikke den tidligere sjømannen Opsett:

- Det er godt at det er Bjørne Kvernmo som er skipper. Jeg hadde vært mer bekymret om Stian hadde gått aleine på ski til Nordpolen, sier Bergtor Opsett til Dagbladet.

I går kveld satte «Havsel» kursen mot Island og Akureyri, der de kan være framme natt til tirsdag.

- De siger litt sørover for å se om båten holder. Hvis den gjør det, går de til land for egen maskin, sa redningsleder Erling Herstad ved Hovedredningssentralen Nord-Norge i går kveld.

Var kritisk

Ved 18-tida i går snakket Dagbladet med Bjørne Kvernmo på mellombølgeradio, via Bodø kystradio.

- Situasjonen er rolig. Mannskapet har opptrådt veldig behersket helt siden vi støtte på skruis og det gikk i hull i skuta, sa Kvernmo, som bor i Alta.

- Har du på noe tidspunkt vurdert situasjonen som kritisk?

- Ja, når det er så dårlig vær og så langt til nærmeste båt, så vil jeg si det var kritisk før vi fikk kontroll på lekkasjen.

- Hvor lenge tok dere inn vann?

- Om lag en time, før vi fikk sveisa igjen flengen i skipssiden.

- Kan dere gå hjem for egen maskin?

- Det er min vurdering, ja, sier Kvernmo.

79 omkom

- Jeg skvatt da jeg fikk beskjed og er fortsatt litt urolig. Men Bjørne er en tøffing som har vært i nøyaktig samme situasjon for en del år tilbake. Han har vist meg videofilm av det, og jeg var slått av hvor rolig alle opptrådte, sier Kvernmos samboer, Sonja Johansson.

«Havsel» hadde jaktet på sel i 14 dager og tatt 900 dyr, da drivisen i går rev opp et halv meter langt hull i stålskroget. Det skjedde i full storm, mens båten var omgitt av livsfarlig drivis ved fangstfeltet mellom Jan Mayen og Grønland, der mange norske fangstfolk har mistet livet.

4. april 1952 omkom 79 mann da fem skuter forliste i en veritabel storm.

- Kraftige lavtrykk kommer brått fra Danmarkstredet, passerer Island og går videre nordøstover. Kombinert med vanskelige isforhold er Vestisen i uvær en utfordring, sier selfanger Tor Arne Jakobsen fra Tromsø.

«Harmoni»

Bjørne Kvernmo var førsteskytter på «Harmoni» i 1989, da Odd Lindberg var med som inspektør. Lindberg hevdet at fangsten foregikk i strid med regelverket. Etter medieoppstyret som fulgte, gikk skinnprisen og næringen ned for telling.

- Etter 22 sesonger på ishavet hadde Bjørne omsider fått trua på bedre tider, prisen på skinn øker for første gang på lenge, sier hvalfanger Jan Kristiansen fra Tjeldsund, som tidligere i år kjøpte skuta sammen med Kvernmo og dannet selskapet Fjord Havsel AS.

14. april tok han farvel med selfangerne da de stakk til havs fra Harstad.

- Tre- fire av mannskapet hadde erfaring fra selfangst, resten var førstereisgutter, forteller han.

SKUTA: Drivis slo hull i skroget på «Havsel».
SØNNEN I HAVSNØD: I sitt hjem i Bardu ble Bergtor Opsett i går holdt fortløpende orientert av Hovedredningssentralen i Bodø.
FØR AVREISE: Deler av mannskapet fotografert før avreise. Stian Opsett nr. 2 bakerst fra høyre. Skipper Bjørne Kvernmo, nr. 2 bakerst fra venstre, vurderte situasjonen som kritisk før båten ble lappet sammen.