Heiberg vil stoppe Bush

OL-ledere har sett seg lei på at en TV-reklame i valgkampanjen til president George W. Bush refererer til OL.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi følger med og håper at de stopper reklamen, sa Gerhard Heiberg onsdag. Han er leder av IOKs markedskommisjon.

- Vi eier rettighetene til OL-navnet, og ingen har spurt oss.

TV-reklamen bruker ikke OL-ringene, men en stemme forteller seerne at «i dette OL blir det to frie nasjoner flere», med henvisning til Irak og Afghanistan.

Reklamen har skapt reaksjoner i USA og andre steder. Blant annet har spillerne på Iraks suksessrike fotballag i OL frabedt seg å bli brukt av Bush på den måten.

Heiberg sa at USAs OL-komité ansvaret for å beskytte OLs merkenavn i USA, og at de allerede har grepet fatt i saken.

Mens Heiberg var diplomatisk i sine uttalelser, er andre IOK-ledere mer frittalende.

- Å bruke OL-navnet på den måten uten tillatelse viser en utrolig arroganse, sier en av dem til nyhetsbyrået Reuters.

NTB

<B>GERHARD HEIBERG:</B> Vil stoppe Bush' bruk av OL-navnet i den amerikanske valgkampen.