Helaftens haremshygge

En vellykket magedans består av 30 prosent bevegelse, 40 prosent kostyme og 30 prosent personlighet. En god danserinne må være varm og givende for å nå tilskuerne. Dagbladet var flue på veggen da Norges første regisserte helaftens magedansshow ble framført i Oslo i helga. Akkurat som i myten er det sultanen som styrer showet med sitt harem av dansende kvinner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Idet vi går opp trappa til den eksotiske klubben Belleville, gjennomgår vi en metamorfose i tid og kultur. Veggene er i syke fargekombinasjoner - fluoriserende lilla med sitrongule og rosa felter. Oppe i 2. etasje hveser en røykmaskin. Tåka ligger tjukk og det lukter av røkelse. En vegg er dekorert med arabisk inspirert skyline, kupler og spir. Oransje slør med gulldekorasjoner og persiske tepper fyller scenen. Fakler brenner, og det eneste som mangler for at vi helt og holdent befinner oss på et marked i Marakesh, er fakirer.

- De kommer neste gang, opplyser Omar Guiderk. 24-åringen er halvt norsk, halvt marokkansk og driver stedet.

- Man hører så mye negativt om innvandrere. Her vil jeg lage noe positivt. Bringe noen av de mange kulturskattene som ligger der ute i verden, til Norge.

Iraks reddende engel

En sort mann føres opp på scenen av sine kvinnelige tjenere. Han er selveste sultanen og spilles av Ablai fra Banjul i Gambia (også kjent fra Grand Prix-bidraget Inkukuleko med Jørn Hoel). Jentene lyder hans minste vink. De varter opp med druer og vin. Sultanen klapper i hendene og gir tegn til resten av haremet om at han vil underholdes. Dermed kommer magedanserinnene inn på rekke og rad. Ikke alle er like rutinerte - også norske kursdeltakere har fått en mulighet til å opptre for publikum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I det de profesjonelle skal til å vrikke seg inn, svikter framvisningen helt. Lyset blir borte. Lang pause.

Da spretter en publikummer spontant opp på podiet. En orientalsk skjønnhet fra Irak redder showet. Hun danser flettene av samtlige som har opptrådt til nå, og mottar kveldens kraftigste applaus fra salen, hvor den mannlige delen faktisk er i klart mindretall.

Vi er så heldige å dele bord med noen elever fra Sultanas magedanseskole - mor og to døtre som selv har vært i Tyrkia og opplevd magedans. De blir vårt ekspertpanel, og er mektig imponert over irakerens ferdigheter. Men av frykt for problemer vil den irakiske kvinnen ikke ha sitt navn på trykk i avisa.

Mye juggel

Musikken er modernisert arabisk folkemusikk - en del av den såkalte verdensmusikken - suggererende rytmer, som ofte skifter og tar overraskende vendinger. Slangetemmerfløytene skjærer gjennom marg og bein, støttes opp av strykere, bass og rytmeseksjon. Inni det magiske lydbildet aner vi også et bæljespell - det er i alle fall noe som likner, selv om det ikke akkurat er «Livet på Finnskogarna» det hofte-, mage- og brystvrikkes til.

Det er tilsynelatende en regel at jo bedre man danser, desto mer gullpaljetter og juggel skal det være i antrekket. Amerikanske Stephanie Heuer (42) imponerer. En libanesisk skredder har laget drakten med messing fra fingrene opp til albuen. BH-en er ikke annet enn perler, paljetter, gullfrynser og skinnende metall. Heuer lærte magedans i California i 1973, har tatt opp igjen gamle kunster og underviser 16 Kongsberg-kvinner i den edle kunst.

Vil halshogge fotograf

- Magedans var opprinnelig en form for barselsgymnastikk. Etter en fødsel er det behov for å stramme opp musklene i mage- og hofteregionen. Araberne visste råd, forklarer hun når gallaen er over og anbefaler et kurs til norske, nybakte mødre.

En vaktmann med Aladdin-bukse, buet sverd og turban pågriper Dagbladets fotograf, fører ham i jerngrep fram for sultanen. Han må knele og får et messingsverd lagt over nakken. Sultanen tenker seg lenge om, men viser barmhjertighet og benåder representanten for den hardt prøvede yrkesgruppen.

Høydepunktet i forestillingen er det Oslos guru innen magedans, Sultana, som står for. I elegant sort drakt føres hun inn for sultanen som en slavinne. Men etter å ha demonstrert sine ferdigheter, faller også hun i nåde hos den mektige, svarte mannen.

Det ender godt, og scenen fylles med flere magedansere fra salen til en grand finale, som ender med synkrone hoftevrikk og et smellkyss til publikum.

Kvinnene som framsto som mystiske og orientalske på scenen, er blitt mer hvermannsen i garderoben. Det går i mobiltelefonering til barnevakten og lynskifte til sivil for å rekke hjem til mann og barn før midnatt. Mer eksotisk er det ikke.

SULTANA: For første gang ble et helaftens magedansshow framført i Norge denne helga.