Helbom

Innflygingsanlegget på Gardermoen (OSL) har sviktet seks- sju ganger, siden åpningen av flyplassen 8. oktober. Fly fra både SAS og Braathens har rapportert om at den såkalte retningsstrålen har slått krøll på seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flyene er helt avhengige av radiostrålen for å treffe midt på rullebanen.

Feilen har inntruffet like før landing når flyene er i 50- 60 meters høyde. I ett av tilfellene fikk et Braathens-fly et svært kraftig utslag.

Millionanlegg

Foreløpig må altså OSL skyte ei hvit pil etter å ta i bruk det prestisjefylte millionanlegget som kan ta flyene ned når tåka ligger tykk som ei suppe.

I mellomtida må de reisende bokstavelig talt be om godt vær.

Flyene kan bare lande når tåka ikke er tykkere enn at rullebanesikten er 550 meter og 70 meter i høyden. Akkurat som på Fornebu.

Gardermo-anlegget er bestilt for å oppfylle de såkalte kategori 3-kravene der fly i prinsippet skal kunne lande uten noen som helst sikt.

Tar ingen sjanser

Ingen forstår hvorfor anlegget plutselig klikker. I dag skal problemene drøftes på et møte mellom OSL, Luftfarsverket, leverandøren og flere tilkalte eksperter.

Luftfartsinspeksjonen sier blankt nei til enhver oppgradering av innflygingsanlegget før man er blitt overbevist om hva som har slått knockout på det hypermoderne anlegget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Myndighetene vil heller la passasjerene sitte på bakken til tåka letter framfor å risikere at fly bommer på rullebanen.

- Årsaken skal og må finnes. Vi går ikke på akkord med sikkerheten, sier Karl Flesland, som er leder for Luftfartsverkets godkjenningsgruppe for flysikring.

Flytoget uskyldig

En stund fikk Flytoget skylda for trøbbelet. En teori gikk ut på at forstyrrelser fra en GSM-sender på togtaket kunne ha forstyrret radiobølgene.

Nå er Flytoget mer eller mindre sjekket ut av saken.

Problemet blir ekstra vrient å løse fordi anlegget bare klikker noen ganger. Gjentatte ganger har Luftfartsverket sendt opp sitt eget spesialfly for å sjekke instrumentene. Da har alt vært i orden. Heller ikke andre teorier har latt seg bevise. Ekspertene tror imidlertid at det dreier seg om en eller annen form for reflekser.

Siden nyttår har OSL i samarbeid med flyselskapene gjennomført simulerte tåkelandinger i god sikt i håp om å avsløre hvorfor radioutstyret spøker.

- Vi har flere hypoteser, sier Bjør Vinge, som er teknisk direktør i OSL.

Blant annet kan det tenkes at biler og taksende fly kan ha forårsaket uforklarlige reflekser. Alle håper å registrere en ny feil og samtidig avsløre synderen.

- Siden åpningen har vi heldigvis bare hatt én dag med så dårlig sikt at vi hadde hatt nytte av det nye anlegget, sier flyplassdirektør Nic. Nilsen.