Helbom

Innflygingsanlegget på Gardermoen (OSL) har sviktet seks- sju ganger, siden åpningen av flyplassen 8. oktober. Fly fra både SAS og Braathens har rapportert om at den såkalte retningsstrålen har slått krøll på seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Flyene er helt avhengige av radiostrålen for å treffe midt på rullebanen.

Feilen har inntruffet like før landing når flyene er i 50- 60 meters høyde. I ett av tilfellene fikk et Braathens-fly et svært kraftig utslag.

Millionanlegg

Foreløpig må altså OSL skyte ei hvit pil etter å ta i bruk det prestisjefylte millionanlegget som kan ta flyene ned når tåka ligger tykk som ei suppe.

I mellomtida må de reisende bokstavelig talt be om godt vær.

Flyene kan bare lande når tåka ikke er tykkere enn at rullebanesikten er 550 meter og 70 meter i høyden. Akkurat som på Fornebu.

Gardermo-anlegget er bestilt for å oppfylle de såkalte kategori 3-kravene der fly i prinsippet skal kunne lande uten noen som helst sikt.

Tar ingen sjanser

Ingen forstår hvorfor anlegget plutselig klikker. I dag skal problemene drøftes på et møte mellom OSL, Luftfarsverket, leverandøren og flere tilkalte eksperter.

Luftfartsinspeksjonen sier blankt nei til enhver oppgradering av innflygingsanlegget før man er blitt overbevist om hva som har slått knockout på det hypermoderne anlegget.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer