LÆREVILLIGE: Hele klassen til Zejd har lært seg tegnspråk for å kunne kommunisere med ham. Nå koser han seg på skolen. Foto: AP Photo / Amel Emric / NTB scanpix
LÆREVILLIGE: Hele klassen til Zejd har lært seg tegnspråk for å kunne kommunisere med ham. Nå koser han seg på skolen. Foto: AP Photo / Amel Emric / NTB scanpixVis mer

Hele klassen lærte seg tegnspråk for å kunne kommunisere med Zejd (6)

- Nå er han veldig glad og motivert, sier Zejds mor.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I høst begynte seks år gamle Zejd Coralic fra Sarajevo i Bosnia Herzegovina på skolen. I forveien hadde seksåringens mor, Mirzana Coralic, spurt skolen om de ville ta imot hennes sønn. Zejd er døv og avhengig av at skolen kan legge til rette for ham, skriver nyhetsbyrået AP.

Sanela Ljumanovic, en av lærerne på skolen, meldte seg frivillig til å ta imot Zejd, uten egentlig å tenke så mye på det.

Alle lærte tegnspråk
Så kom skolestart i september og Zejd satt med store øyne i klasserommet, uten mulighet til å kommunisere med noen av de andre. Ingen på skolen, selv ikke Zejd, kunne tegnspråk.

Ljumanovic forsøkte å kommunisere med Zejd på sin egen måte, men en av foreldrene i klassen foreslo at alle sammen lærte seg tegnspråk.

Som sagt, så gjort. Nå er alle i klassen så gode i tegnspråk at de kommuniserer godt med sin døve klassekamerat.

- Jeg liker å lære Zejds språk sånn at jeg kan snakke med ham og andre døve. Det er gøy, sier Tarik Sijaric, en av Zejds beste venner.

Betales av foreldre
- Zejd gleder seg til å på skolen. Nå er han glad og motivert, forteller Zejds mor.

Hun forsøkte å lære ham tegnspråk før han begynte på skolen, men da var han ikke interessert.

Fra 2003 har bosniske barn med funksjonshemminger hatt mulighet til å gå på vanlige skoler. I prinsippet skal barna med ekstra behov ha en profesjonell assistent i klasserommet, men i praksis har Bosnia bare såvidt råd til å holde skolene i drift. Dermed blir barn med funksjonshemminger overlatt til omsorgen og fantasien til sine foreldre og de ansatte ved skolen.

- Burde være normalen
Anisa Setkic-Sendic er tegnspråklæreren til Zejd og hans klassekamerater. Hennes lønn betales av bidrag fra foreldre i klassen.

Setkic-Sendic sier at Zejds historie er et unntak i det bosniske samfunnet.

- Når han ser hvordan de andre insisterer på å kommunisere med ham, så er det motiverende. Dette burde være normalen, sier Setkic-Sendic.

Det neste målet er å lære Zejd å lese på leppene.

- Han er en god gutt. En smart gutt, sier lærer Ljumanovic.