Hele mannskapet er redningsmenn

Sikkerhetsoffiser Svein Erik Foldnes (39) på Kiel-ferja «Kronprins Harald» har 154 redningsmenn om bord - skulle katastrofen være et faktum.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

127 feil og mangler

Av de rundt 160 ansatte om bord, er det bare de bulgarske dansebandmusikerne som ikke har en spesialoppgave dersom alarmen går.

Alle andre mannskaper er i 24 timers beredskap, og alle skal vite nøyaktig hvor de skal møte og hva de skal foreta seg derom en nødssituasjon oppstår. Ingen får ta jobb om bord før de har tatt sikkerhetskurs, og når de kommer om bord, spesialtrenes de for en definert rolle i krisesituasjoner.

Noen blir utdannet i brannmanntjeneste, andre på sonelag, som skal bistå med rask evakuering av passasjerer ved for eksempel brann. Atter andre skal bemanne og sette ut livbåter og redningssystemer. Hver fjortende dag er det øvelse hvor alle er på sine poster, uka etter er det øvelser for de ulike spesiallagene.

Realistisk

- Vi prøver å variere øvelsene, slik at det ikke blir en rutine. Vi forsøker å planlegge for alle ulykker som kan skje, og da er det viktig at også øvelsene blir realistiske, sier Foldnes. På en av brannstasjonene har han en voldsom røykmaskin som brukes for å simulere kraftig røykutvikling om bord.

- Vi legger inn slike elementer, helt uforberedt. Slik kan mannskapene lære seg å takle situasjoner de ikke har vært oppe i før, sier han.

I tillegg til mannskapets innsats, har skipet en rekke sikkerhetstiltak innebygd. På bildekkene er det flomporter som skal hindre vann i å oversvømme hele skipet og gjøre det ustabilt. Fra brua kan samtlige rom i Colorline-ferja overvåkes for røykutvikling. Alarmen skal slå ut lenge før røyken er så tett at det blir vanskelig å puste. En rekke brann- og vanntette dører kan forsegle deler av skipet.

«Kronprins Harald» har fire livbåter som tar 110 mann, 20 flåter med en kapasitet på 25 passasjerer og to automatiske evakueringssystem. Passasjerene må åle seg ned skutesida i en strømpe før de lander i en diger flåte på vannet.

I forkant

Skipet har også to hurtige mann-over-bord-båter og sju brannstasjoner med røykdykkerutstyr. I maskinrommet finnes et eget Hi-fogsystem som ved hjelp av trykkluft skaper varme- og branndempende damp.

- Vi prøver å ligge i forkant når det gjelder sikkerhetstiltak, og skipet har utstyr og rutiner som går langt over de krav som er stilt i lover og forskrifter, sier Foldnes.

Regionsdirektør Knut Kristiansen i Sjøfartsdirektoratet skryter av sikkerhetsnivået om bord på «Kronprins Harald». Bare seks pålegg ble gitt til skipet etter siste tilsyn.