Hele Oslofjordtunnelen skal kontrolleres

Oslofjord-tunnelen var ikke sikret godt nok. Likevel vil den bli åpnet mandag 5. januar dersom det ikke blir oppdaget nye sprekkdannelser i nyttårshelgen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Opprinnelig varslet Statens vegvesen at tunnelen skulle åpnes den 2. januar.

Norsk geologisk institutt har konkludert med at tunnelpartiet som raste ut, ikke var sikret med sprøytebetong og bolter slik det skal være, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Garanterer

For annen gang på et halvt år fastslår Statens vegvesen at tunnelen ikke vil bli åpnet før sikkerheten kan garanteres.

Forrige gang var det vannreservoaret som steg om lag 60 centimeter over veibanen. Denne gang løsnet 12 tonn stein og leire fra taket. I begge tilfeller kom uhellet som en stor overraskelse for de ansvarlige og det var bare flaks som gjorde at ingen ble skadd eller omkom som følge av uhellene.

Det var et område på 20 kvadratmeter i det såkalte sikkerhetsskjoldet som til slutt ikke tålte belastningen av stadige steinsprang fra selve tunnelen.

- Skjoldet er bygget for å tåle stein på inntil 350 kilo som faller en meter. I dette tilfelle har skjoldet gjort jobben inntil det ikke tålte belastningen fra steinmassene som ramlet ned.

- Undersøkelsene mandag viser at det har vært steinsprang ned på det armerte skjoldet i tunneltaket i opp til ett år, sier distriktsvegsjef Lene Mürer.

Kontrollerer

Distriktsvegsjefen slår fast at det er Vegvesenet som byggherre som har ansvaret for at Oslofjordtunnelen er sikret forsvarlig.

Nå skal hele tunneltaket undersøkes nøye i løpet av den neste uken. Hvis ikke det blir oppdaget at det har løsnet stein også andre steder, vil taket som løsnet være reparert og tunnelen gjenåpnet om en uke, sier Mürer.

Hun kan ikke gi noen forklaring på hvorfor det ikke er benyttet sprøytebetong og bolter slik det skal gjøres i det aktuelle partiet hvor raset gikk.

Det er de soner i tunnelen der det er mye leire at man skal benytte sprøytebetong og bolter.

Derimot forsikrer Mürer at tunnelen ikke blir gjenåpnet før Vegvesenet kan garantere tryggheten til trafikantene.

(NTB)