Hele verden samles på linje 2

Ingen steder i Oslo synes forandringene så godt som på T-banen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

-  Oslo er blitt en åpnere by på femten år, sier Patricia Kabija (43), sykepleierstudent og tobarnsmor, som går på T-banen klokka kvart på åtte.

Ellingsrudåsen der Patricia har bodd i 16 år, er endestasjonen på linje 2.

-  Før var det noen som kalte barna for «svartinger». Sånt er det slutt på.

T-banen binder Oslo sammen: Sentrum- utkant. Jobb- fritid. Øst- vest. Nord- sør. Oslo-ytterpunktene på linje to er Ellingsrudåsen på østkanten og Røa på vestkanten.

Ellingsrud: ung, fargerik drabantby. Røa: hvitt, velstående villastrøk.

-  Mye å gjøre

Bydel Vestre Aker (Blindern, Holmenkollen og Røa og drabantbyen Hovseter) har 5,6 prosent innvandrere med vestlig bakgrunn og 5,1 prosent med ikke-vestlig bakgrunn. For Alna bydel (drabantbyene Tveita, Furuset, Lindeberg, Ellingsrudåsen) er andelen: 2,2 prosent, og 30,1 prosent.

-  Verst er kollektivtrafikken med forsinkelser og høye priser. Det beste med Oslo er at det er mye å gjøre. Mer enn på bygda, jeg bodde på Hadeland før, sier Cristian Riveros (18) som har chilensk bakgrunn og kommer på vogna på Furuset.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer