FORBUD: Hele verden omtaler dieselforbudet i Oslo. I Danmark omtales det i krasse ordelag av Forente Danske Motoreiere. Foto: NTB scanpix
FORBUD: Hele verden omtaler dieselforbudet i Oslo. I Danmark omtales det i krasse ordelag av Forente Danske Motoreiere. Foto: NTB scanpixVis mer

Dieselforbudet:

Hele verden skriver om det norske dieselforbudet - Det er på grensen til talentløst

Omtales over hele verden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Dieselforbudet som trådte i kraft i Oslo tirsdag morgen og ble opphevet samme kveld, har i stor grad preget det norske nyhetsbildet de siste dagene.

Men det er ikke bare her til lands de har bitt seg merke i at bilister med en dieselbil må la denne stå. Hele verden skriver om forbudet.

Britiske The Guardian og Financial Times, tyske Spiegel, sveitsiske Blick, svenske Aftonbladet og kinesiske Shanghai Daily er bare noen av mediene som har brukt spalteplass på Oslolufta det siste døgnet.

GLEMTE EN TING: Mange bilister ble stoppet i Vegvesenets dieselkontroll tirsdag 17. januar. Likevel var det ikke mye som skulle til for at de litt uheldige dieselbilistene unngikk bot, som egentlig er satt til 1500 kroner. Video: Marie Røssland / Dagbladet Vis mer

- Talentløst

Også danske Ekstra Bladet har i dag en artikkel om bilbruken i hovedstaden. Her har de snakket med avdelingssjefen i Forente Danske Motoreiere (FDM), og han er ikke veldig fornøyd med måten Oslo har valgt å løse dette på.

- De har hatt lang tid på å forberede seg, og i lys av dette synes vi at de har valgt en særdeles dårlig løsning. Her utelukker man en stor gruppe bilister, sier Torben Lund Kusk, til Ekstra Bladet.

Han omtaler det også som «usaklig» at det ikke gjøres forskjell på nye og gamle dieselbiler, og peker på at forskjellen i utslippsmengde er markant på nye og gamle biler.

- Det er på grensen til talentløst at man fra en dag til en annen skal stenge helt. Det minner mer om en symbolsk straffereaksjon fra et ventstreorientert bystyre, enn at det handler om miljøet.

Planer

I tyske Spiegel stiller de spørsmålet om dieselens tid er i ferd med å renne ut, og trekker fram flere eksempler på andre byer som har gjort lignende grep.

- I Paris har ordføreren en plan om å forby diesel-biler i 2020, og i både Athen, Madrid og Mexico City er det ønske om det samme innen 2025, skriver de.

De trekker også fram at de i Tyskland har gjort det mulig for enkelte kommuner å gjøre lignende grep, men at nordmennene er hakket mer drastiske.

- Norge og Oslo tar det enda ett skritt lenger med kjøreforbudet, samt den massive promoteringen av elektriske biler.

- Sinte og fortvila

Ingrid Elisabeth Sagedal er kommunikasjonssjef i NAF. På Dagbladets spørsmål om de har fått reaksjoner fra sine medlemmer, er hun klokkeklar.

- Åjajaja, vi har fått masse reaksjoner. Det er mange som lurer på hva de skal gjøre nå. Noen er sinte, og noen er fortvila. Vi sendte også ut et nyhetsbrev til alle våre medlemmer, og har fått massiv respons. Det er tydelig at dette engasjerer veldig og at det for mange føles som en inngripen i en frihet, sier hun.

- Hva sier dere til de som kontakter dere og spør om råd?

- Vi spør hvor de bor og om de har noen alternative måter å komme seg på jobb på. Vi kan også prøve å hjelpe noen med å tenke løsninger, men har de verken muligheter for kollektiv, å sitte på med en nabo eller hjemmekontor, blir det vanskelig for oss også. Vi skal jo ikke motarbeide dette, men finnes det ingen alternativer er det veldig synd, sier hun.

Kritikk

Hun forteller videre at når tiltaket er så drastisk som det som er innført i Oslo nå, så forventer de resultater.

Nå avventer de målinger på luftkvaliteten, og evalueringen av spørreundersøkelsen blant sine medlemmer.

- Vår kritikk er først og fremst at byrådet ikke har kommet med gode alternative tilbud. Burde vært naturlig at man var på tilbudssiden. At man satte opp ekstra busser og ordnet parkeringer utenfor byen slik at folk kom seg greit inn på jobb, sier hun.

- Våre medlemmer har på en måte blitt med på et eksperiment som ikke alle opplever som like positivt.

Ingen bøter

På dieselforbudets første dag i Oslo har Vegvesenet ikke skrevet ut noen bøter, men nøyd seg med å gi informasjon.

Ifølge Luftkvalitet.info ble det ved 10.30-tiden målt moderat helserisiko ved stasjonene på Hjortnes og på Alnabru. Et par timer senere var disse tilbake igjen på lav helserisiko, i likhet med de ti andre stasjonene.

Tross forbud for kjøretøy som går på diesel, er unntakene mange, og forbudet omfatter ikke de statlige veiene.

Siden forbudet ble kjent søndag, har forskere, bilbransjen og politikere stilt spørsmål ved den reelle effekten, og dette skal overvåkes nøye de neste dagene.

FORBUD 17. OG 18. JANUAR: Hvem gjelder det? Når? Hva er unntakene? Hvorfor forbud? Her får du de viktigste svarene. Vis mer