STORE SKADER: Forsvaret har frigitt bilder av KNM Helge Ingstad, tatt av Sjøforsvarets Minedykkerkommando.Vis merVis mer Vis mer

«Helge Ingstad»: Se de enorme skadene under vann

Forsvaret offentliggjør nye bilder av fregatten.

Fredag offentliggjør Forsvaret de første bildene av fregatten KNM «Helge Ingstad» under vann. Videoene er filmet av Sjøforsvarets Minedykkerkommando.

- Bildene viser skader inne på sykestua, utenfor skroget og dykkerne som for ei drøy uke siden fjernet sjømålsmissiler fra KNM «Helge Ingstad», sier Vigdis Hvaal, kommunikasjonsrådgiver i forsvarsmateriell, til Dagbladet.

Hun sier at forsvarsmateriell gjerne vil dele så mange bilder fra operasjonen som mulig.

FLENGE: Den store flengen i fregattens skrog gjør at man kan se rett inn i flere rom. Foto: Sjøforsvaret/skjermdump
FLENGE: Den store flengen i fregattens skrog gjør at man kan se rett inn i flere rom. Foto: Sjøforsvaret/skjermdump Vis mer

- Veldig spesielt

Videoene viser de store skadene fregatten ble påført i kollisjonen. Den store flengen skroget gjør at man kan se rett inn i flere rom. Man kan også se hvordan dykkerne fjerner sjømålsmissilene.

- Det er veldig spesielt å se en av våre fregatter ligge under vann. Når vi ser hvordan skroget er revet opp kan en bare forestille seg hvordan det har vært for de om bord, sier sjef Minedykkerkommandoen, orlogskaptein Bengt Berdal, til NRK, som omtalte saken først.

- Ingen enkel sak

Forsvaret har tidligere omtalt fjerningen av sjømissilene på sin nettside:

«Det er ingen enkel sak å transportere missilene ut og vekk fra den havarerte fregatten, men arbeidet gikk feilfritt», skrev Forsvaret.

- Sjømålsmissilene har blitt fjernet av rent praktiske og preventive årsaker. Missilene ville ha kommet i konflikt med vaierne på løfteskrevet når fartøyet skal heves. Ingen av våpnene var ansett som ustabile eller kritiske. Nå har vi kommet et godt stykke videre i klargjøring til heving av fartøyet, sa Arild Øydegard, prosjektleder for hevingsarbeidet i Forsvarsmateriell.

FJERNET: Videoene er filmet i forbindelse med at dykkere fjernet sjømålsmissiler fra fregatten tidligere i desember. Foto: Sjøforsvaret / skjempdump
FJERNET: Videoene er filmet i forbindelse med at dykkere fjernet sjømålsmissiler fra fregatten tidligere i desember. Foto: Sjøforsvaret / skjempdump Vis mer

Vaiere røk

8. november rundt klokka 04 om morgenen kolliderte fregatten KNM «Helge Ingstad» med tankskipet «Sola TS». Marinefartøyet ble påført en stor flenge i skroget, og det rant mer vann inn enn hva lensepumpene greide å få ut.

Havarikommisjonen har i etterkant oppdaget at vanninntrengningen i fregatten gikk raskere enn ventet. En feil i konstruksjonen knyttet til skipets aksling er oppdaget, noe som også gjelder de øvrige fire fregattene i Nansen-klassen. Disse har fått installert hasteløsninger.

To dager etter kollisjonen fikk pressen lov til å komme nærmere fregatten. Da forsikret Sjøforsvaret om at fartøyet var godt sikret og stabilt. Den natta til røk flere vaiere som holdt fregatten på plass. Seinere samme dag, altså 13. november, sank fregatten dypere. Til slutt var det bare radartårnet og litt av akterenden synlig.

Fregatten, som hadde 134 personer om bord, ligger fortsatt på grunn i Hjeltefjord.

Hadde kontakt

En lydlogg VG har fått tilgang til, ble offentliggjort 11. november. Loggen viser at det ble opprettet kontakt mellom skipene ett minutt før det smalt. Tankskipet ber fregatten gjentatte ganger om å dreie kursen mot styrbord for å avverge kollisjon.

Tre uker etter at fregatten kolliderte med tankskipet, la Statens havarikommisjon for transport (SHT) fram en foreløpig rapport om ulykken. Der kom det fram at besetningen på fregatten trodde i forkant av kollisjonen at tankskipet var «et stasjonært objekt».

«Sola TS» seilte med dekkslyset på etter avgang fra Sture. Det kan ha medvirket til at KNM «Helge Ingstad» ikke kunne se navigasjonslanternene. «Sola TS» eies av det greske rederiet Tsakos Energi Navigation. Overfor NRK avviste en talsperson for rederiet at lysbruken på tankskipet var i strid med lovverket.

- Det stemmer at dekklysa på tankskipet var slått på både før, under og etter avgang fra Stureterminalen. Det er ingenting unormalt ved det, sier talsperson Patrick Adamson.

Sikring av fregatten og arbeidet i forkant av hevingen har foregått i flere uker. Forsvaret har anslått at det tidligste tidspunktet for hevingen av fregatten vil være 25. desember.