- Helikopter-kjøpet er en SKANDALE

Per Sandberg karakteriserer kjøpsprosessen av nye redningshelikopter som en komplett skandale.

- SKANDALE;  Per Sandberg mener det er en skandale at nye redningshelikoptre ikke er på plass. - Nå frykter jeg at fra helikoptrene ikke er på plass i 2020 heller, sier Per Sandberg.   Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.
- SKANDALE; Per Sandberg mener det er en skandale at nye redningshelikoptre ikke er på plass. - Nå frykter jeg at fra helikoptrene ikke er på plass i 2020 heller, sier Per Sandberg. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norges 12 redningshelikoptre synger på siste verset. Sea Kingene har i 40 år reddet nordmenn fra død. Det er nå 17 år siden det offentlig oppnevnte Fostervold-utvalget innstilte på kjøp av nye redningshelikoptre. Fortsatt er helikoptrene ikke bestilt.

- Dette er en komplett skandale, sier Per Sandberg, leder av Stortingets justiskomité.

- Frykter nye forsinkelser Overfor Dagbladet gjør Sandberg det klart at han har mottatt opplysninger som tyder på nye forsinkelser.

- Tidligere het det at de nye redningshelikoptrene skulle være på plass innen 2020. De to selskapene som er plukket ut til å gå videre i kampen om å få levere redningshelikoptre har begge problemer.

- Selskapet AugustaWestland er i retten i Italia i en korrupsjonssak, etter at de leverte helikoptre til India. Eurocopter har hatt flyforbud i britisk sektor, sier Per Sandberg.

- Skandale Lederen av justiskomiteen er også forundret over at selskapene Sikorsky (USA) og NHIndustries (Frankrike) er ut av prosessen.

- Sikorsky og NHIndustries må tilbake i prosessen. Vi kan ikke ende opp å velge mellom et selskap som står for retten i en enorm korrupsjonssak og et selskap hvor helikoptrene faller ned, sier Per Sandberg.

- Hvorfor er det en skandale?

- Dagens redningshelikopter er over 40 år. Det er nå 17 år siden prosessen startet. Fortsatt er ikke helikoptrene på plass. Blir AugustaWestland dømt for korrupsjon, vil det være vanskelig for Norge å inngå kontrakt. Når det gjelder Eurocopter, har den sivile utgaven av det vi vurderer å kjøpe, hatt ett oppsiktsvekkende langt flyforbud i ni måneder. Flyforbudet var ikke før opphørt, før et slikt helikopter styrtet utenfor Shetland, sier Per Sandberg.

- Hele prosessen er skandaløs. Etter Fostervold-utvalgets konklusjon ble det nedsatt ett offentlig utvalg som i 2003 konkluderte med at helikoptrene kunne være på plass i 2008. Det er fem år siden, og nå er frykten at kjøp av levering kan bli ytterligere forsinket, sier Per Sandberg.

- Trenger nye helikoptre
Eirik Walle, redningsleder ved Hovedredningssentralen og tillitsvalgt, satt i utvalget som i 2003 leverte sin innstilling.

- Tiden har løpt ifra de gamle Sea Kingene. Det er nå vanskelig å få deler til Sea Kingene. Etter min oppfatning er det ingen tvil om at vi trenger nye redningshelikopter, sier Eirik Walle.

- Hadde dette skjedd i et privat firma, da ville firmaet vært konkurs for lenge siden, sier Eirik Walle.

- Hvorfor er ikke helikoptrene allerede på plass?

- Det er et godt spørsmål. Dette handler om redningshelikoptre som vi trenger for å hjelpe de som er i nød, sier Eirik Walle.

- Kommer i 2020 - Jeg har ingen kommentar til Per Sandbergs karakteristikk om at helikopteranskaffelsen er en skandale, sier prosjektleder Bjørn Ivar Aarseth i NAWSARH — Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter (prosjektet for kjøp av nye redningshelikopter). 

Aarseth bekrefter at de nå står igjen med to alternativer:

 Selskapene AugustaWestlands AW-101 og Eurocopters EC-725. Sikorsky og NHIndusties er ute.   

- Dette er et omfattende prosjekt og det er korrekt at det har vært tekniske problemer med alle fire kandidatene. Det er ikke er uvanlig innen luftfart.

Aarseth avviser at helikopterprosjektet blir ytterligere forsinket.

- Vi planlegger å skrive kontrakt i løpet av året. Det første av de 16 nye redningshelikoptrene planlegges levert i første halvdel av 2017. Det siste skal være i bruk seinest innen utgangen av 2020, sier prosjektleder Bjørn Ivar Aarseth til Dagbladet.