ULYKKESHELIKOPTERET: Dette er helikopteret som styrtet ved Turøy i Hordaland i går formiddag. Foto: Kristoffer Rivedal
ULYKKESHELIKOPTERET: Dette er helikopteret som styrtet ved Turøy i Hordaland i går formiddag. Foto: Kristoffer RivedalVis mer

Helikopteret avbrøt flygning tre dager før ulykken

Fløy tilbake til Flesland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ulykkeshelikopteret som styrtet ved Turøy fredag, avbrøt en tur til en plattform i Nordsjøen tre dager før ulykken, skriver VG.

Bare 16 minutter etter at ulykkeshelikopteret som styret tok av med mannskap på vei ut til plattformen, snudde det over Sotra og returnerte til Flesland lufthavn, viser blant annet data fra Flightradar24.

- Piloten fikk en indikasjonslampe, altså en varsellampe, og returnerte da til Flesland, slik han skulle. På Flesland ble helikopteret sjekket i henhold til prosedyren, og det ble skiftet en komponent, sier pressekontakt Klaus Sonberg ved CHC Helikopter Service AS.

Dagen etter ble det tatt en testtur, men også da fikk helikopteret opp feilmelding, og det ble skiftet enda en komponent, forteller Sonberg.

- På neste testtur gikk alt som det skulle. På torsdag ble det gjennomført seks kommersielle flights uten problemer, sier han.

Dermed skjedde den katastrofale ulykken fredag på den sjuende turen etter onsdagens reparasjon.

Solberg avventer nye tiltak Helikoptermodellen EC225 Super Puma har vært involvert i fem ulykker på fire år i Storbritannia.

Luftfartstilsynet har inntil videre innført flyforbud for helikoptertypen. Det dreier seg om et 20-talls helikoptre. Britiske luftfartsmyndigheter og produsenten Airbus har også innført flyforbud.

Granskningen av helikoptertragedien vil avgjøre om det er behov for nye sikkerhetstiltak, ifølge statsminister Erna Solberg (H).

Etter et halvannen time langt møte med de pårørende etter ulykken, fikk Solberg spørsmål om hun mener det er trygt å fly til Nordsjøen.

- Vi skal alltid lære av det som skjer. Har det skjedd en ulykke, skal vi komme til bunns i hvorfor og iverksette tiltak i den grad det er mulig å gjøre det, sa statsministeren til mediene.

Hun antar at svarene på Havarikommisjonen, Luftfartstilsynet og Statoils undersøkelser vil være med på å videreutvikle regelverk og eventuelt stille strengere krav for å unngå ulykker i framtida.

- Det er et veldig høyt sikkerhetsfokus i norsk offshorenæring. Havarikommisjonen er det permanente granskningsorganet for luftfartsulykker. Når de kommer med sine svar, vil vi eventuelt vurdere oppfølging av dem, sier Solberg om regjeringens rolle.

Selskapet i økonomiske vansker CHC Helikopter Service ble nylig nedgradert av kredittratingbyrået Moody's. Ifølge Bloomberg skyldes det at selskapet ikke overholdt fristen for betaling på obligasjonslån som forfaller i 2020, skriver Dagens Næringsliv.

Det kanadiske firmaet klarte ikke å gjennomføre en rentebetaling for to uker siden. Det har fått 30 dagers frist til å betale eller å bli erklært misligholdt. Selskapet kan ende opp med å begjære oppbud dersom det ikke klarer å betale innen den nye fristen.

Helikopteret skulle i utgangspunktet lande på Flesland lufthavn utenfor Bergen like etter det styrtet i 12-tida fredag. De 13 som var om bord kom aldri fram, og etter ulykka opprettet Statoil et pårørendesenter på hotellet Scandic Bergen Airport bare minutter unna flyplassen.