MYE KAN GÅ GALT:  Flygende trafikkreporter Andre Eilertsen har mye erfaring bak spakene i samme modell som ulykkeshelikopteret i Hardanger. Her foran en Eurocopter AS350 på Kjeller. FOTO: TOM HANSEN.
MYE KAN GÅ GALT: Flygende trafikkreporter Andre Eilertsen har mye erfaring bak spakene i samme modell som ulykkeshelikopteret i Hardanger. Her foran en Eurocopter AS350 på Kjeller. FOTO: TOM HANSEN.Vis mer

Helikopterpilotens skrekkscenario

- Alt blir veldig mer risikabelt over 600 meter, sier kjendispilot Andre Eilertsen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kjendisflyger Andre Eilertsen (39) vet hvor krevende det er å fly helikopter i høyde og terreng som der ulykken på Hardangerviddas vestside skjedde.

Eurocopter AS350-helikopteret fra Kinsarvik styrtet i 950 meters høyde med meteorologiske forhold for raskt vekslende vind- og tåkeforhold.

- Dette er verdens meste brukte frakthelikopter og regnet for å være svært sikkert. Jeg har fløyet mye med slike helikoptre.

- Generelt blir det veldig mye mer krevende å fly helikopter over 600 meters høyde fordi lufta er tynnere og effekten av rotoren blir dårligere, sier  Eilertsen til Dagbladet.

Han har vært helikopterflygende trafikkreporter for alle de store radiokanalene, men jobber nå som vanlig flyger - både med helikopter og fly.

Pilotens skrekk Mannen med sju stående verdensrekorder i såkalt sportsflyging med helikopter vet bare hva som kan ha skjedd på fjellplatået mellom Ullensvang og Eidfjord fra media.

Men ut fra bilder og beskrivelser fra ulykkesstedet ser det ikke ut til at helikopteret er rammet av enhver helikopterpilots skrekk.

- Løypestrenger, umerkede strømkabler og ståltråd er marerittet, selv om strekkene bare er et par meter over bakken, sier Eilertsen, som selv har fløyet politihelikopter med wire-kutter, for sikkerhetens skyld. Det var med base i San Diego i USA.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Last med byggematerialer henger 15 - 18 meter under helikopteret.

Ikke last Eilertsen regner med at det ikke var last under ulykkeshelikopteret. Det er ikke lov å frakte last og personer samtidig.

Markedssjef Espen Folstad i Airlift bekrefter overfor Dagbladet at selskapet har klare regler om å skille slike oppdrag.

- Både med fly og helikopter må piloter sjekke høyde, temperatur og luftfuktighet foran hver take-off og landing. Det har stor betydning for ytelsen, og kan variere stort i løpet av noen timer på samme flyplass. Og i terreng som på Hardangervidda prøver vi å styre helikopteret over fast fjell. Myrgrunn suger til seg trykket under rotoren, påpeker den tidligere P4- og NRK P1-piloten.

Ubalanse i bare et par meters høyde over bakken kan utløse fatale ulykker.

2 000 varmegrader
- Og det skal bare noen dråpers drivstofflekkasje til at det tar fyr.  I en helikoptermotor det 2 000 grader varme, og da skal det mye til for tar fyr i drivstoffet, som er en parafinblanding. Tanken ligger rett under motoren.

Helikoptereksperten peker på at bildene fra ulykkesstedet har skrånende terreng i bakgrunnen.

- Det kan ha samme effekt som myrterreng, at rotoren mister effekt.

Motorstopp Et annet mulig scenario rundt ulykken i Hardanger er at motoren kan ha stoppet.

- En motorstopp i lav høyde kan være umulig for en pilot å rette opp.

- Personlig ville jeg heller foretrekke å få motorstopp i 150 meters høyde enn fem meter over bakken. Hvis du har høyde nok, finnes det teknikker for å landet helikopteret trygt. Fra fem meter rekker du ikke noe.

 VERDENS MEST BRUKTE:  Ulykkeshelikopteret i Hardanger, Eurocaster AS350 B3, er verdens mest brukte helikopter, og den helikoptermodellen i verden som fløyet høyest. Her under toppen av Mount Everest 14. mai 2003 der et slikt helikopter satte ny høyderekord med med 8 850 meter over havet. Tynn luft og lite luftmotstand gjør det vanskelig å fly i ekstreme høyde med helikopter. ARKIVFOTO: EUROCOPTER/AFP/SCANPIX.
VERDENS MEST BRUKTE: Ulykkeshelikopteret i Hardanger, Eurocaster AS350 B3, er verdens mest brukte helikopter, og den helikoptermodellen i verden som fløyet høyest. Her under toppen av Mount Everest 14. mai 2003 der et slikt helikopter satte ny høyderekord med med 8 850 meter over havet. Tynn luft og lite luftmotstand gjør det vanskelig å fly i ekstreme høyde med helikopter. ARKIVFOTO: EUROCOPTER/AFP/SCANPIX. Vis mer